Supernowoczesne suwnice mają wysokość dwudziestopiętrowego bloku, zasięg ramion równy połowie boiska piłkarskiego i bez trudu podnoszą nawet 60 ton.
- Zastąpiły one urządzenia, zniszczone na skutek kolizji z promem linii Stena Line - mówi Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT). - 30 procent środków na zakup tego sprzętu udało nam się pozyskać z funduszy Unii Europejskiej.
Sprzęt wyprodukowany został przez firmę Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. (ZMPC) i pozwala na obsługę statków o 19 rzędach kontenerów. W praktyce oznacza to, że Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) jest obecnie przygotowany technicznie do obsługi kontenerowców o pojemności ok. 13 tys. TEU (kontenerów 20 - stopowych), należących do klasy Post Panamax. Są to olbrzymie jednostki, o rozmiarach zbyt dużych, by mogły przepłynąć przez Kanał Panamski. Jeszcze w tym roku Bałtycki Terminal Kontenerowy wzbogaci się o dwa podobne urządzenia.
Rozładunek wielkich suwnic terminalu BCT w gdyńskim porcie [ZDJĘCIA, FILM]
Zakupy zrealizowane zostaną w ramach prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
W piątkowej uroczystości uruchomienia suwnic udział wzięła m.in. Dorota Pyć, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, poseł Tadeusz Aziewicz i prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Jednocześnie rozstrzygnięto konkurs na nazwy nowych urządzeń, który Bałtycki Terminal Kontenerowy organizował wspólnie z redakcją "Dziennika Bałtyckiego". Z ponad 170 zgłoszeń, przesłanych przez naszych Czytelników, wybrano imiona Gdynka i Gdynek.
Wideo: Tomasz Bołt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?