Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sylwester na morzu. Dla niektórych to czas pracy, ale także niesamowita przygoda

Jacek Sieński
Załoga statku Kaszuby z kpt. ż. w. Wiesławem Cholewą, przed toastem sylwestrowym PŻM Szczecin
Nowy, 2015 rok powitają na morzu nie tylko nasi marynarze pływający na statkach polskich i obcych armatorów. Będą to także pasażerowie promów Stena Line, Unity Line w Szczecinie i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej w Kołobrzegu, odbywający sylwestrowe rejsy na Bałtyku.

Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie zapewnia nas, że marynarze z tych 65 statków szczecińskiego armatora, które będą przemierzać morza i oceany lub cumować w portach, spędzą sylwestra bardzo uroczyście.

W trakcie uroczystej kolacji, przygotowywanej specjalnie przez kucharza, kapitan składa życzenia załodze. O godzinie dwunastej wszyscy spełniają toast kieliszkiem szampana - jest to jedyny raz w roku, kiedy na statkach PŻM można podawać, lecz z bardzo ograniczonej ilości, napój alkoholowy.
- Nieraz spędzałem sylwestra na morzu czy w obcych portach - opowiada kpt. ż. w. Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej. - Jednakże w pamięci utkwił mi jeden bal sylwestrowy, który w połowie lat 90. odbył się na pokładzie naszego katamarana wycieczkowego Rubin.

Bal rozpoczął się od zaokrętowania gości na statek na gdańskiej przystani przy Zielonej Bramie. Po powitalnych drinkach, statek odcumował i popłynął przez port. Zabawa trwała na całego.
- Wypłynęliśmy na Zatokę Gdańską. Płynęliśmy zgodnie z przepisami. Na zatoce natrafiliśmy jednak na silny, wschodni wiatr i spiętrzone fale. Katamaran zaczął gwałtownie przechylać się z burty na burtę. O zmianie kursu, by wyeliminować kołysanie, nie było mowy - opowiada Latała.

Na pokładzie zaczęły dziać się dantejskie sceny. Ze stołów zjechały butelki, przekąski, a przede wszystkim różne sałatki. Panie ubrane balowo ślizgały się, gubiąc szpiki bucików, a co gorsze - bardzo kosztowne wisiorki, klipsy czy bransoletki. Porozdzierały też swoje sylwestrowe kreacje. Śledzie w majonezie wylądowały także na muzykach i instrumentach zespołu grającego do tańca.

Statek szybko zawrócił i, nomen omen, rozkołysany wpłynął do portu. Po zacumowaniu na Motławie, panie poszkodowane na morzu zatelefonowały po policję, twierdząc, że załoga jest pijana i doprowadziła prawie do katastrofy statku. Na szczęście, policja tego nie potwierdziła.

Prezes Latała nie ukrywa, że sylwestrowy rejs Rubina przysporzył armatorowi wielu kłopotów. Panie, które pogubiły precjoza i połamały obcasy, zażądały wysokich odszkodowań. Sprawy roszczeń załatwiał już ubezpieczyciel statku, ale ich wyjaśnienie ciągnęło się dość długo.

Kpt. Jerzy Wąsowicz, sławny gdański żeglarz i armator stylowego żaglowca Antica, przepłynął pod żaglami łącznie setki tysięcy mil morskich.
- W trakcie wypraw, niezależnie od tego, w którym zakątku świata byliśmy, zawsze uroczyście obchodziliśmy święta Bożego Narodzenia i sylwestra - mówi kpt. Wąsowicz. - Na otwartym morzu świętowaliśmy cztery razy, a pozostałe okresy świąteczne spędzaliśmy w portach albo na kotwicowiskach. Równo 10 lat temu, a konkretnie 29 grudnia, żeglując z archipelagu Gujany Francuskiej, zacumowaliśmy w brazylijskim porcie Natal. Nowy Rok 2004 nasza załoga witała tam wspólnie z tysiącami Brazylijczyków, bawiącymi się na ulicach. Był toast spełniony szampanem i wywiad udzielony lokalnej prasie.
W tym roku w rejsy sylwestrowe wypłyną z Gdyni na Zatokę Gdańską dwa promy Stena Line - Stena Spirit i Stena Vision.
Na Stena Spirit ma bawić się ponad 500 gości, wśród których będą też wielokrotni uczestnicy sylwestrowych zabaw na tym statku.

O północy życzenia złoży im kapitan promu. Stena Vision po północy wróci na linię do Karlskrony.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?