POMOC DLA OFIAR NAWAŁNICY
    PCK: 11 1160 2202 0000 0003 0286 5549 | CARITAS: 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 Z DOPISKIEM "WICHURA" LUB SMS "WICHURA" NA NR 72052

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Rozwiń

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Nikt nie był w stanie wyobrazić sobie, jakiego spustoszenia przez zaledwie kilkadziesiąt minut będzie w stanie dokonać wiatr. Pięć ofiar śmiertelnych, setki budynków i tysiące hektarów lasu dosłownie zmiecionych z powierzchni ziemi.

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Znaki na szlaku Wisły

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Znaki na szlaku Wisły

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Znaki na szlaku Wisły

    ©Jacek Sieński

    Wisła, mająca całkowitą długość 1047 km, stanowi szlak żeglowny od ujścia do niej Przemszy (koło Oświęcimia) do Gdańska. Szlak ten ma długość 942 km, ale jego poszczególne odcinki znacznie różnią się od siebie dostępnością dla statków. Stąd o bezpieczeństwie i możliwości utrzymywania na rzece żeglugi decyduje w dużej mierze oznakowanie nawigacyjne.
    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Znaki na szlaku Wisły

    ©Jacek Sieński

    Na różnice w znakach nawigacyjnych wystawianych na Wiśle i jej brzegach wpływają warunki hydrologiczne na poszczególnych odcinkach Wisły, wynikające m.in. z zaszłości historycznych z okresu zaborów. Austriacy i Prusacy prowadzili na rzece prace regulacyjne, a zaniechali ich Rosjanie, zarządzający całą środkową Wisłą oraz odcinkami jej górnego i dolnego biegu. Dziełem Prusaków był m.in. Przekop Wisły, sztuczne ujście rzeki, odprowadzające jej wody bezpośrednio do morza.
    Natomiast po roku 1945 zbudowano kaskadę górnej Wisły z drogą wodną górnej Wisły, od Przemszy do Krakowa oraz stopień wodny we Włocławku, który miał zapoczątkować budowę kaskady dolnej Wisły. Ta druga budowla spowodowała utratę żeglowności rzeki prawie do Torunia. Dziś w pełni drożnymi odcinkami rzeki są ponad 70-kilometrowa droga wodna górnej Wisły oraz dolna Wisła, od ujścia Brdy do Kiezmarka, Przekop Wisły i Martwa Wisła.

    Na górnej Wiśle, którą zarządzali Austriacy, dzisiaj szlak żeglowny wyznacza brzegowe oznakowanie nawigacyjne. Są to znaki w postaci kwadratów, rombów, krzyży i tyczek o odpowiedniej kolorystyce, ustawiane na długich drewnianych słupkach, w miejscach widocznych na brzegu. Na dawnym rosyjskim szlaku wiślanym zakotwiczone są na dnie bakeny, czyli pławy w formach brył (walców, stożków i kul), a w miejscach występowania piaszczystych łach - tyczki wbite w dno. Na dolnej Wiśle, od Torunia do Przekopu Wisły, szlak wytycza oznakowanie brzegowe, na Martwej Wiśle zaś - ponownie bakeny. Wszędzie tam, gdzie szlak nie przebiega środkiem rzeki, stosuje się oznakowanie brzegowe, umożliwiające jego bezpieczne pokonywanie od jednego brzegu do drugiego. Dodatkowe oznakowanie wskazuje miejsca niebezpieczne i przeszkody żeglugowe. Należą do niego znaki stałe (tyka z czerwonym znakiem szczytowym na prawym brzegu i tyka z zielonym znakiem szczytowym na lewym brzegu) oraz znaki pływające (pława lub tyka z czerwonym znakiem szczytowym przy prawym brzegu i pława albo tyka z zielonym znakiem szczytowym przy lewym brzegu).
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      naiwność

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Kiedyś myślałem, że Program Wisła (1966) jest prawdziwy i rzucę całe oceaniczne kapitaństwo i będę pilotem na Wiśle.
      Może wnuki się załapią.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama