Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Festiwal Actus Humanus 2014. Słynny zespół L'Arpeggiata na początek

Maja Korbut
Śpiew, muzyka i... taniec - takie oryginalne w salach koncertowych połączenie proponuje zespół L'Arpeggiata w swoim programie "Teatro d'Amore"
Śpiew, muzyka i... taniec - takie oryginalne w salach koncertowych połączenie proponuje zespół L'Arpeggiata w swoim programie "Teatro d'Amore" Adam Golec/ mat. prasowy
L'Arpeggiata to formacja, która budzi wiele sprzecznych emocji. Niektórzy melomani kochają zespół prowadzony przez Christinę Pluhar za wprowadzanie do muzyki dawnej elementów innych gatunków (folku czy jazzu), inni z dystansem traktują tak nieortodoksyjne podejście do renesansowych czy barokowych utworów.

Mimo tych kontrowersji, a może właśnie dzięki nim, L'Arpeggiata jest niezwykle popularnym zespołem - znakomicie sprzedają się ich albumy, a bilety na gdański koncert, otwierający w poniedziałek festiwal Actus Humanus, zostały wyprzedane już na kilka dni przed poniedziałkowym koncertem.

Do Gdańska formacja Christiny Pluhar zawitała z programem "Teatro d'Amore". To jeden z dawniejszych programów L'Arpeggiaty, zawierający głównie kompozycje Claudia Monteverdiego. Podczas koncertu grupa nie odtworzyła jednak po prostu materiału znanego z płyty czy innych występów muzyków, ale pokazała, że żyje, ewoluuje i - przede wszystkim - dobrze bawi się tym, co wykonuje.

Choć jazzowo brzmiące improwizacje na instrumentach historycznych mogą być zaskakujące dla niektórych melomanów, to trzeba przyznać, że znakomicie ogląda się muzyków doskonałych w tym, co robią, i czerpiących przyjemność ze wspólnego grania. Najbardziej tradycyjnym elementem koncertu L'Arpeggiaty był chyba wokal Nurii Rial - obecnie jednej z najlepszych i najbardziej rozchwytywanych sopranistek zajmujących się muzyką dawną. Z jej lirycznym, pełnym wyrazu głosem kontrastował nieco piosenkarski, choć uroczy i pełen energii, alcista Vincenzo Capezzuto. To zestawienie dwóch różnych głosów, które w swojej barwie należą jakby do różnych gatunków muzyki, znakomicie zresztą oddaje fenomen zespołu, jakim jest L'Arpeggiata. Christina Pluhar podobnie miesza i inne składniki - w jednym programie zestawia ze sobą sakralne kompozycje Monteverdiego (Laudate Dominum) i Giovanniego Sancesa (Stabat Mater) z figlarnymi piosenkami miłosnymi ludowego pochodzenia, a te jeszcze przeplata tradycyjnymi tarantellami (które w Gdańsku wytańczyła fenomenalna Anna Dego).

Tegoroczna edycja festiwalu Actus Humanus, który potrwa do najbliższej niedzieli, rozpoczęła się więc mocno eklektycznym (choć świetnie przyjętym) akcentem. Program pozostałych festiwalowych koncertów jest już zdecydowanie mocniej osadzony w tradycyjnie rozumianym charakterze muzyki średniowiecza, renesansu i baroku. Wśród gwiazd czwartej już odsłony Actus Humanus jest między innymi legendarny kwartet wokalny Hilliard Ensemble, który właśnie Gdańsk wybrał na miejsce swojego ostatniego - po czterdziestu latach działalności - koncertu.

Informacje o programie można znaleźć na stronie www.actushumanus.com.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki