Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorska Kolej Metropolitalna: Pod koniec 2014 r. PKM będzie gotowa w 90 proc.?

Paweł Durkiewicz
Wiadukt nad ul. Słowackiego w połowie roku 2013...( na dole po lewej) ... i w listopadzie 2014 ( zdjęcie na dole po prawej).Wiadukt WK 11 nad ulicą Słowackiego przeszedł niedawno nocne testy obciążeniowe, z których wyszedł bez szwanku( zdjęcie górne).
Wiadukt nad ul. Słowackiego w połowie roku 2013...( na dole po lewej) ... i w listopadzie 2014 ( zdjęcie na dole po prawej).Wiadukt WK 11 nad ulicą Słowackiego przeszedł niedawno nocne testy obciążeniowe, z których wyszedł bez szwanku( zdjęcie górne). zdjęcia PKM
Pomorska Kolei Metropolitalna coraz bliżej ukończenia. W pierwszych miesiącach roku 2015 wykonawcy pozostaną prace wykończeniowe.

To dobry prognostyk przed rokiem 2015, w którym nową linią mają już pojechać pierwsi pasażerowie.
Pod koniec zeszłego tygodnia poziom wykonania inwestycji wynosił ponad 80 procent. - Udało się to osiągnąć w 77 proc. upływu czasu realizacji projektu, co oznacza, że nieznacznie wyprzedzamy nawet harmonogram - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Na początku roku budowniczowie zapowiadali, że do końca grudnia powinni osiągnąć 90 procent wykonania projektu. Dziś, już w bliższej perspektywie czasowej, potwierdzają, że cel jest realny.

- W styczniu zakładaliśmy, że do końca roku chcemy mieć roboty zasadnicze na ukończeniu, przy czym wiadomo było, że warunkuje to pogoda - mówi Daniel Kwiatkowski, kierownik budowy PKM z ramienia lidera konsorcjum realizującego inwestycję, spółki Budimex. - Dziś mogę powiedzieć, że zbliżamy się do tych 90 procent, więc można uznać, że tempo prac jest dobre.
Najbardziej zauważalnym postępem na budowie nowej linii jest ukończenie 41 wiaduktów. Niebawem posadowiony zostanie stalowy wiadukt w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa.

- Wszystkie obiekty inżynierskie są wykonane, pozostała nam tylko konstrukcja stalowa WK 2, która jest gotowa, i pozostaje nam tylko nasunąć ją na podpory. Zrobimy to w tym tygodniu - tłumaczy Kwiatkowski.
Zaawansowane są prace torowe. Szyny leżą już na 80 procentach nowej linii. Pozostałe odcinki mają być gotowe do końca stycznia.
Od połowy listopada na linii PKM pracują już dwie podbijarki torowe, czyli samojezdne maszyny wyrównujące przebieg i płaszczyznę toru kolejowego poprzez tzw. podbicie. - Z tych 17 kilometrów, które mamy do zrobienia, na ok. 14 jest już rozłożone torowisko, z czego na 10 kilometrach tory są podbite i obsypane - mówi kierownik budowy. - Prace cały czas intensywnie idą do przodu. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy ukończyć ostatni odcinek podbijania do portu lotniczego. Potem podbijarka pojawi się za estakadą WK 36, na odcinku do linii 201. Swoją pracę powinna wykonać do świąt. Wtedy pozostanie temat Wrzeszcza, czyli wpięcia dwóch kilometrów torów do reszty linii w okolicach ul. Polanki, a także 950 metrów na estakadzie WK 36 przy porcie lotniczym, gdzie zastosowana zostanie nowa technologia nawierzchni bezpodsypkowej.

Daniel Kwiatkowski liczy, że łagodna jesienna aura utrzyma się jeszcze przez kilka tygodni. Wykonawca jest jednak przygotowany nawet na najsurowsze warunki atmosferyczne.

- Zawsze musimy zakładać pesymistyczny scenariusz. Mamy namioty, nagrzewnice i inne niezbędne sprzęty, dzięki którym możemy pracować także na wysokim mrozie.

Przypomnijmy, że inauguracja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowana jest na 1 września przyszłego roku.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki