Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Prezydent obiecuje zapomniane inwestycje na północy miasta

Piotr Rąpalski
fot. Adam Wojnar
Prezydent tuż przed drugą turą wyborów przedstawił inwestycje tramwajowe i drogowe, które mają zostać wykonane w przyszłej kadencji. Zapewnia, że nie jest to element politycznej gry w kampanii wyborczej. Ostatecznie jednak ugiął się przed protestami mieszkańców i ograniczył budowę trasy Wolbromskiej. Obiecuje też linie tramwajową do Górki Narodowej i rozbudowę al. 29 listopada – inwestycje, których nie udało się zrealizować przez ostatnie lata.

Wielu mieszkańców protestowało przeciwko koncepcji urzędników budowy trasy Wolbromskiej wraz z linią tramwajową do Górki Narodowej. Obawiali się, że tramwaj będzie jeździł tuż pod ich blokami, a trasa, szeroka na cztery pasy ruchu na całej długości, skieruje więcej samochodów do centrum miasta i pod ich bloki. Pod naciskiem i tuż przed wyborami prezydent zmienił te założenia.

Lini tramwajowej na odcinku od ul. Bratysławskiej do ul. gen. Fieldorfa Nila nie będzie towarzyszyć droga. Powstanie tam tylko jezdnia, którą poruszać będą mogły się tylko karetki pogotowia i auta służb technicznych. Stworzone zostaną ponadto chodniki i ścieżki rowerowe.

Na odcinku od Fieldorfa Nila do ul. Opolskiej trasa będzie już miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale w obu kierunkach z buspasami. Na skrzyżowaniu linii tramwaju z Opolską ruch samochodów będzie przebiegać tunelem, a nie jak planowano wcześniej estakadą.

Dalej do ul. Pachońskiego trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy, ale od Pachońskiego do granic miasta już po jednym pasie w obie strony. Koszty całości inwestycji (linia tramwaju i droga) szacuje się dalej na 250-300 mln zł, ale urzędnicy liczą, że koszty drogi po zmianach mogą zmniejszyć się nawet o 40 proc. Ponadto linia tramwaju zostanie odsunięta od trzech bloków, gdzie najbardziej protestowali mieszkańcy, bojąc się uciążliwości.

W latach 2017-2018 rozbudowana ma zostać al. 29 listopada, od Opolskiej do granic miasta za ok. 180 mln zł. Powstaną na całej długości dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Ponadto rozbudowana ma zostać ul. Siewna od al. 29 listopada do skrzyżowania Bociana-Jabłonna w latach 2015-2016. Ponadto miasto ma na nowo zlecić opracowanie koncepcji budowy ulicy Iwaszki, jako alternatywy do al. 29 listopada. Koncepcje z roku 2008 oprotestowali mieszkańcy i radni miejscy. Ulica ma mieć jedną jezdnie po jednym pasie w obu kierunkach.

Prezydent zapowiedział też rozbudowę ul. Łokietka na odcinku ul. Kaczorówka i ul. Na Zielonki oraz remont nakładkowy na odcinku do ul. Gaik.

Urzędnicy mają problem z wypowiedzeniem się na temat przyszłości budowy linii tramwaju Meissnera-Mistrzejowice i linii w ciągu ul. Stella-Sawickiego. W sprawie tej pierwszej między 3 grudnia, a 17 grudnia będą toczyć się konsultacje z mieszkańcami. Urzędnicy nie chcą się deklarować, bo nie wiadomo, co z budową metra. A jego przebieg może dublować się z tymi trasami.

Ponadto prezydent obiecał, że już na święta pojedziemy tramwajem od ronda Mogilskiego do Pl. Centralnego. Dziś na tej trasie trwa przebudowa i tramwaje jeżdżą do ronda Czyżyńskiego.

**Prawybory „Gazety Krakowskiej”. Dogrywka. Głosuj w drugiej turze!

Wybieraj prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Prawybory „GK”. Dogrywka w najpopularniejszych miastach i miejscowościach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Piwniczna | Mogilany | Zakopane | Wolbrom**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska