W kontrakcie terytorialnym dla Łódzkiego zapisano ponad 90 przedsięwzięć, na które przewidziano wsparcie rzędu 25 mld zł. Status podstawowych mają 23 zadania, które widnieją w różnych strategicznych dokumentach. Pozostałe znajdują się na tzw. liście warunkowej, a ich realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych. W drugiej grupie znalazła się budowa linii kolejowej Bełchatów - Wieluń z bocznicą do Złoczewa (etap I) i rewitalizacja linii Bełchatów - Piotrków Trybunalski. Dodajmy, że wśród inwestycji, których realizacja jest przesądzona, są obwodnice Wielunia i Bełchatowa.
Nowa linia kolejowa Bełchatów - Wieluń, z bocznicą mającą obsługiwać przyszłą odkrywkę węgla brunatnego "Złoczew", to na razie tylko kreska na mapie. A właściwie kilka kresek, bowiem Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego przygotowało cztery warianty przebiegu trasy. Kolejny dorzucił Urząd Miejski w Złoczewie. Władzom miasta zależy na tym, żeby nowa linia obsługiwała nie tylko złoże węgla, ale także przygotowywaną Złoczew-ską Strefę Inwestycyjną o wielkości 200 hektarów.
Zielonym kolorem został oznaczony wstępnie wybrany przebieg linii. Na czerwono koncepcja zaproponowana przez władze Złoczewa (UM Złoczew)
Wiele powinno się wyjaśnić, gdy będzie gotowe studium koncepcyjne dla planowanej linii, której przygotowanie zleciła spółka PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Dokument jest już w trakcie opracowywania. Wstępnie wybrany został wariant zakładający przebieg toru przez Siemkowice i połączenie z Wieluniem od strony południowo-wschodniej. Na wysokości Wierzchlasu od głównej nitki odchodziłaby bocznica do projektowanej kopalni.
Minusy tej koncepcji, która na pierwszy rzut oka wydaje się najkorzystniejsza, to przebieg w pobliżu zwartej zabudowy mieszkaniowej Siemkowic, a także kolizja z Osjakowskim Zespołem Przyrodniczo-Krajobrazowym. Proponowany przebieg bocznicy do złoża też koliduje z terenami zabudowy mieszkaniowej. Władze Złoczewa proponują, aby linia biegła na północ od odkrywki i łączyła się z Wieluniem od innej strony. Wówczas byłaby jednak dłuższa, a przez to droższa.
Jedno jest pewne. Jeśli budowa linii ma być finansowana zbudżetu państwa lub UE, nie może służyć tylko transportowi węgla. Pomysł linii Bełchatów - Złoczew negatywnie oceniły władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?