Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. Próbna matura 2014/2015 z Operonem. JĘZYK POLSKI [ARKUSZE, ODPOWIEDZI, TEMATY]

Monika Jankowska
Przemek Świderski/ Archiwum
Próbna matura z Operonem z języka polskiego już 25 listopada 2014 r. Przyszli abiturienci zmierzą się z testami języka polskiego na poziomie podstawowym.

Wyniki próbnej matura 2014/2015 z Operonem

https://dziennikbaltycki.pl/probna-matura-20142015-z-cke-juz-1519-grudnia-2014-roku-terminy-arkusze/ar/3670146

Matura 2014/2015. Próbna matura z Operonem. Język polski, poziom podstawowy [ARKUSZE,ODPOWIEDZI]

Aktualizacja, godz. 17.20
Język polski – Nowa Matura (liceum) - poziom rozszerzony:

Temat 1: Dokonaj interpretacji porównawczej podanych fragmentów utworów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 słów.
Sławomir Shuty, "Zwał" (fragment)
Sylwia Chutnik, "Kieszonkowy atlas kobiet" (fragment)

Temat 2. Określ, jaki problem podejmuje Witold Gombrowicz w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 słów.
Witold Gombrowicz, "Przeciw poetom" (fragmenty)

Język polski – stara matura (technikum) – poziom rozszerzony

Temat 1. Człowiek przed obrazem Matki Boskiej. Analizując i interpretując podane fragmenty, przedstaw miejsce sacrum w świecie bohaterów. Zwróć uwagę na zaprezentowany w obu utworach obraz ludzi oraz opis ich reakcji.
Henryk Sienkiewicz, "Potop" (fragmenty)
Olga Tokarczuk, "Prawiek i inne czasy" (fragmenty)

Temat 2. Dokonaj analizy porównawczej Hymnu J. Słowackiego i wiersza "Smutno mi, Boże" A. Słonimskiego. Zwróć uwagę na sytuację podmiotu lirycznego oraz sposób konstruowania wypowiedzi poetyckiej.
Juliusz Słowacki, "Hymn"
Antoni Słonimski, "Smutno mi, Boże"

Aktualizacja, godz. 14.
[b]Próbna matura 2014/2015 z Operonem. JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY - TEMATY:

Język polski – Nowa Matura ( liceum) - poziom podstawowy:[/b]

Temat 1: Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

Wisława Szymborska, Spis ludności

Temat 2: Emigracja – tragiczna konieczność czy szansa? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, analizując podany fragment Lalki. Odwołaj się również do całości utworu i innego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

Bolesław Prus, Lalka, t. 2, rozdz. Dusza w letargu (fragment)

Język polski – stara matura (technikum) – poziom podstawowy

Temat 1. Rola żon w życiu bohaterów literackich. Analizując i interpretując podane fragmenty,

przedstaw postawę bohaterów oraz ich wzajemne relacje. Wykorzystaj znajomość tekstów, aby

określić, jaki wpływ miały kobiety na życie swoich mężów.

William Shakespeare, Makbet

Akt I, scena 7 (fragment)

Molier, Świętoszek

Akt IV, scena 3 (fragment)

Temat 2. Starość jako doświadczenie człowieka. Omów temat, porównując wiersz Juliana Tuwima

Staruszkowie i fragment powieści Zofii Nałkowskiej Granica. Zwróć uwagę na prezentowaną

przez bohaterów postawę wobec życia.

Zofia Nałkowska, Granica (fragment)

***

Właśnie zakończyła się pisemna próbna matura z Operonem z języka polskiego. W województwie pomorskim przystąpiło do niej 196 szkół.

Maturzyści w tym roku mają nieco zmienione zasady egzaminu z języka polskiego. Czwarte klasy technikum pisały maturę jeszcze na starych zasadach. Uczniowie mieli do wyboru dwa tematy:

1. Szarość jako doświadczenie człowieka. Omów temat porównując wiersz Tuwima „ Staruszkowie” i fragment powieści Zofii Nałkowskiej „Granica”. Zwróć uwagę na prezentowaną przez bohaterów postawę wobec życia.

2. Rola zon w życiu bohaterów literackich. Analizując i interpretując podane fragmenty przedstaw postawę bohaterów oraz ich wzajemne relacje. Wykorzystaj znajomość tekstów, aby określić jaki wpływ miały kobiety na życie swoich mężów.
Tu młodzież miała wykorzystać znajomość lektury „Świętoszek” Moliera oraz „Makbet” Williama Szekspira.

- Myślę, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniami, z tego co mówili, nic nie sprawiło im szczególnej trudności. Niektórzy wychodzili nawet przed czasem z sali – mówi Beata Seleman, nauczycielka j. Polskiego w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Gdańsku.

Swoje siły testowali też uczniowie III klas liceów, którzy zmierzą się z nową wersją matury z języka polskiego.
Główna różnica dotycząca języka polskiego będzie dotyczyła części ustnej – zamiast dotychczasowej prezentacji maturzyści będą odpowiadali na pytania, które wylosują przed komisją egzaminacyjną. Ale i egzamin pisemny się zmienia, co jest konsekwencją sukcesywnego wdrażania od roku szkolnego 2009/2010, na kolejnych etapach edukacji,nowej podstawy programowej.

- Podstawą nowej formuły egzaminu maturalnego stało się założenie, że młody człowiek w trakcie szkolnej edukacji polonistycznej zdobywa określoną wiedzę na temat świata kultury i jego wybranych przejawów, ale przede wszystkim zostaje wyposażony w narzędzia analizy i interpretacji różnorodnych tekstów kultury – czytamy na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki