POMOC DLA OFIAR NAWAŁNICY
    PCK: 11 1160 2202 0000 0003 0286 5549 | CARITAS: 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 Z DOPISKIEM "WICHURA" LUB SMS "WICHURA" NA NR 72052

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Rozwiń

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Nikt nie był w stanie wyobrazić sobie, jakiego spustoszenia przez zaledwie kilkadziesiąt minut będzie w stanie dokonać wiatr. Pięć ofiar śmiertelnych, setki budynków i tysiące hektarów lasu dosłownie zmiecionych z powierzchni ziemi.

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Trzeba wykorzystać...

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Trzeba wykorzystać Wisłę, by nie zmarnotrawić szansy

    Janusz Miszewski

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Trzeba wykorzystać Wisłę, by nie zmarnotrawić szansy
    Janusz Miszewski, kapitan żeglugi śródlądowej, ekonomista, członek Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej napisał do nas list.
    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Trzeba wykorzystać Wisłę, by nie zmarnotrawić szansy
    "Chciałbym wyrazić swoją głęboką wdzięczność redakcji "Dziennika Bałtyckiego" za akcję społeczną "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Udrożnienie Wisły dla żeglugi pasażerskiej i towarowej jest sprawą bardzo istotną dla rozwoju społeczno-gospodarczego i turystycznego obszarów nadwiślańskich, a szczególnie dla Pomorza.

    Wisła, płynąc z południa na północ naszego kraju, łączy z sobą główne obszary gospodarcze i miasta naszego kraju z portem morskim, Gdańskiem.
    Jak słusznie pisał znawca gdańskiego portu Zygmunt Brocki w przewodniku "Port Gdański": "Ze wszystkich portów morskich Gdańsk ma największe możliwości rozbudowy i rozwoju. W pełni jego możliwości mogą być wykorzystane jednak dopiero wówczas, gdy się mu przywróci charakter portu morsko-rzecznego, jaki miał przez długie wieki".

    Istotnym czynnikiem o wyborze przez kontrahentów portu morskiego jest jego sprawna sieć połączeń transportowych z zapleczem gospodarczym. Ranga europejskich portów morskich wiązana jest z możliwością ich obsługi przez żeglugę śródlądową.

    Niedoścignionymi wzorami mogą być tu porty Amsterdam i Antwerpia z ok. 43-procentowym udziałem żeglugi śródlądowej w obsłudze ich potrzeb przewozowych i Rotterdam z prawie 80-procentowym udziałem żeglugi śródlądowej. W portach europejskich stale zwiększa się także udział transportu wodnego śródlądowego w obsłudze przewozów kontenerowych. Mając na uwadze wzrost przeładunków kontenerów w gdańskim porcie, udrożnienie Wisły staje się wręcz koniecznością, by port gdański nie stracił swej konkurencyjnej pozycji na trudnym i wymagającym rynku europejskim. To także szansa dla innych portów, jak na przykład dla Elbląga.

    Jedną z cech decydujących o wyborze środka transportu jest terminowość dostaw. By armatorzy mogli temu sprostać, potrzebna jest gwarancja odpowiednich parametrów drogi wodnej, w tym przede wszystkim głębokości szlaku żeglownego. Aby to osiągnąć, plan minimum powinien zakładać odbudowę i remonty urządzeń hydrotechnicznych (główki, opaski). Chwała nielicznym armatorom (np. Żegluga Wyszogrodzka Jerzego Pielacińskiego, Trans-Wod Czesława Błockiego, Wir-Bud Witolda Łożewskiego, Żegluga Bydgoska i inni), że pomimo skrajnie niekorzystnych warunków nawigacyjnych podejmują się przewozów i trwają na wiślanych szlakach.

    Zapewnienie odpowiedniej głębokości to także bezpieczeństwo nas wszystkich ze względu na ochronę przeciwpowodziową, a w szczególności akcje lodołamania celem bezpiecznego spływu lodów.

    Wisła powinna odgrywać znaczącą rolę w rozwoju ruchu turystycznego poprzez aktywizację bliskiej memu sercu żeglugi pasażerskiej, z którą jestem związany od początku mojej działalności żeglugowej. Jeżeli wspomnimy, że na Łabie eksploatowanych jest ponad 200 statków pasażerskich, a na całej długości Wisły może doliczylibyśmy się kilkunastu statków, to widzimy, jakie są potencjalne możliwości. Ale i tu, jak w przypadku żeglugi towarowej, muszą być zagwarantowane odpowiednie parametry szlaku, by armatorzy mogli wiarygodnie wykonywać swoje usługi, a nie być zmuszeni odwoływać rejsy ze względu na stan drogi wodnej.

    Europa dostrzega walory żeglugi śródlądowej. Znajduje to odzwierciedlenie w różnorakich programach ze sztandarowym: Zintegrowanym Europejskim Programem Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (NAIDES) z 2006r. nowelizowanym w 2011 r. By nie stać się zaściankiem i skansenem Europy, musimy kompleksowo zająć się gospodarką wodną. Niepokoi fakt przyjęcia ostatnio przez Radę Ministrów założeń do projektu ustawy Prawo wodne przewidujących włączenie całości spraw żeglugi śródlądowej w gestię ministra środowiska, a nie ministra właściwego do spraw transportu, jak ma to miejsce w krajach, w których żegluga śródlądowa zajmuje należne jej miejsce. Nie wolno nam zmarnować szansy, jaką daje nam Wisła. Niewykorzystanie jej walorów dla żeglugi, to marnotrawstwo gospodarcze i społeczne."


    KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!



    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama