Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Somonino. Jak obciążać właścicieli domków letniskowych opłatami za wywóz śmieci?

Bartosz Cirocki
collage/zdj.archiwum DB
Choć nowe przepisy o gospodarowaniu odpadami komunalnymi obowiązują od 1 lipca 2013 roku, sprawa obciążania właścicieli domków letniskowych opłatami za wywóz śmieci ciągle pozostaje niezałatwiona. Wszelkie próby regulacji tego problemu wywołują kontrowersje.

Gmina Somonino musiała właśnie zmienić przyjęte w tym zakresie regulacje, bo zakwestionował je sąd administracyjny. Somonińscy urzędnicy, konstruując przepisy, wyszli z założenia, że jeśli w deklaracjach dadzą właścicielom nieruchomości rekreacyjnych wolną rękę w określeniu, kiedy przebywają w daczach i tym samym produkują odpady, większość nie wskaże żadnego miesiąca lub zbyt małą liczbę, przez co śmieci pozbywać się będą nielegalnie tak, jak przed wejściem w życie nowych przepisów. Wtedy wyrzucano je do lasów, rowów i przystanków autobusowych. W uchwale przyjętej przez radę pojawiła się więc klauzula, iż zaznaczyć trzeba co najmniej sześć miesięcy.

- Pani prokurator Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, która ma dom letniskowy na terenie naszej gminy, wezwała nas do uchylenia wzoru deklaracji, bo nie chciała płacić minimum sześć miesięcy pobytu na terenie gminy - wyjaśniał radnym na sesji Andrzej Bielewicz, radca prawny somonińskiego urzędu. - Jej kolega prokurator z Gdańska wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nieważności naszego wzoru deklaracji w tej części. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku ów punkt uchylił. Stwierdził, że skoro nie ma legitymacji ustawowej do ustalenia takiego minimalnego okresu, to określenie przez nas tych sześciu miesięcy jest nadużyciem.

Radca poinformował, że złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale uczynił to bez wiary w powodzenie. Chodzi o zyskanie czasu na zmianę zapisu w deklaracji. Tak się stało - rada stosowną uchwałę zmieniła, ale nie wycofała się z minimalnego okresu wobec letników. Skróciła go o dwa miesiące. Właściciele domków na deklaracji zaznaczać mają więc minimum cztery miesiące, w których produkują śmieci, i płacić za ich wywóz.

- Opracowując cały system gospodarowania odpadami w naszej gminie, wymyśliliśmy okres sześciomiesięczny, a radni dali się do tego przekonać - mówił Andrzej Bielewicz. - Teraz proponujemy, by były to cztery miesiące, czas bezpieczniejszy dla nas, jeśli chodzi o ewentualne uchylenie tej uchwały. Nie możemy wykluczyć sytuacji, w której i nowa deklaracja zostanie zaskarżona. Jeśli jednak nie ustalimy minimalnego okresu zamieszkiwania, za który letnicy będą zobligowani wnosić opłaty za śmieci, nie będą oni płacić w ogóle, tylko wyrzucać odpady gdzie popadnie.

ZOBACZ NASZ SERWIS SPECJALNY

WYBORY SAMORZĄDOWE 2014 NA POMORZU

Kandydaci, komitety wyborcze, zasady głosowania, okręgi wyborcze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Somonino. Jak obciążać właścicieli domków letniskowych opłatami za wywóz śmieci? - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki