Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przewozy Regionalne zapowiadają ostre cięcia. Nie na Pomorzu!

Paweł Durkiewicz
Planu zmian Przewozów Regionalnych nie musi obawiać się pomorski oddział spółki. W naszym regionie restrukturyzacja, jaka szykuje się w pozostałych oddziałach PR,  faktycznie dokonała się bowiem już w poprzednich latach.
Planu zmian Przewozów Regionalnych nie musi obawiać się pomorski oddział spółki. W naszym regionie restrukturyzacja, jaka szykuje się w pozostałych oddziałach PR, faktycznie dokonała się bowiem już w poprzednich latach. archiwum DB
Przewozy Regionalne uruchamiają ok. 1,6 tys. pociągów w ciągu każdej doby. Korzysta z nich dziennie ok. 250 tys. pasażerów. W ub.r. z usług przewoźnika skorzystało 85 mln klientów. Teraz, w ramach planowanej przez spółkę restrukturyzacji pracę może stracić 8 proc. załogi. Związki zawodowe zapowiadają strajk.

Na konferencji prasowej ogłoszone zostało porozumienie pomiędzy spółką Przewozy Regionalne a Agencją Rozwoju Przemysłu. Plan restrukturyzacji podpisali ponadto marszałkowie sześciu województw, którzy mają ok. 40 proc. udziałów w spółce. Wszystko po to, by największy przewoźnik w Polsce w ciągu pięciu lat zaczął przynosić zyski.

Według przyjętych założeń, Skarb Państwa zasili ARP kwotą 750 mln złotych. PR wyemitują wówczas udziały, które obejmie agencja, dzięki czemu pieniądze wpłyną do spółki. Przewoźnik pozyskałby tym samym nowego większościowego udziałowca. Ten ruch ma oddłużyć PR i zapewnić środki na pierwszą część restrukturyzacji. Jej kolejne etapy obejmą m.in. zwolnienia i optymalizację siatki połączeń.

- Chcemy wprowadzić normalne rynkowe zasady. Chodzi o to, żeby nie była to działalność charytatywna, co jakiś czas wyciągająca rękę po pieniądze z budżetu państwa - tłumaczył Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych sp. z o.o.

Zarząd spółki chce też od tej pory zawierać z samorządami dłuższe umowy, co miałoby zapewnić stabilność i ułatwić realizowanie długofalowych zadań. Do końca roku władze PR chcą przekonać do swojego pomysłu marszałków pozostałych 10 województw.

Na plan restrukturyzacji spółki szybko zareagowali jej pracownicy. W liście do ministra infrastruktury i rozwoju Ewy Wasiak i prezesa Przewozów Regionalnych Tomasza Pasikowskiego domagają się konsolidacji segmentu przewozów regionalnych, oddłużenia spółki, wstrzymania zwolnień i wstrzymania współpracy ze spółkami konkurencyjnymi. Na realizację swoich postulatów dali czas do końca października.

Według naszych informacji, planu zmian Przewozów Regionalnych nie musi obawiać się pomorski oddział spółki. W naszym regionie nie dojdzie najprawdopodobniej do żadnych poważniejszych redukcji zatrudnienia ani likwidacji połączeń. Restrukturyzacja, jaka szykuje się w pozostałych oddziałach PR, na Pomorzu faktycznie dokonała się bowiem już w poprzednich latach.

- Dopóki Przewozy Regionalne nie zostaną poddane weryfikacji w postaci włączenia konkurencji, trudno będzie systemowo rozwiązać problemy tego segmentu. Tak robi się w krajach Europy Zachodniej i tak powinno być i u nas - mówi Michał Beim, ekspert w dziedzienie transportu z Instytutu Sobieskiego(...). WIĘCEJ na ten temat CZYTAJ w e-wydaniu gazety

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki