W 2013 roku średnia wielkość przeładunków w porcie gdańskim wynosiła już 2,52 mln ton, natomiast teraz udało się poprawić ten wynik do 2,62 mln ton. W skali roku to ponad 1 mln ton towarów więcej.
- Na cały 2014 rok prognozuje się co prawda aż 32,6 mln ton ładunków - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
Rekordowe były przeładunki drobnicy na poziomie 8,3 mln ton od początku roku (jeszcze nigdy po 9 miesiącach nie udało się w porcie osiągnąć tak dobrego rezultatu). Naturalnie, główna zasługa to obroty kontenerowe DCT oraz niesłabnąca wymiana morska z portami chińskimi.
- W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 r. terminal DCT Gdańsk przeładował ponad 914 tysięcy TEU, czyli o 57 200 TEU więcej niż w podobnym okresie ubiegłego roku. To wynik, który świadczy o tym, że DCT dostarcza dobry produkt, którym zainteresowani są eksporterzy i importerzy z Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Od ubiegłego roku DCT plasuje się na pozycji największego terminalu pod względem przeładunków na Morzu Bałtyckim - poinformował Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.
Wzrosły także przeładunki paliw płynnych do 8,6 mln ton; zbóż, których w tym roku może zostać przeładowanych nawet 1,6 mln ton; innych ładunków masowych i węgla.
Także port w Gdyni zanotował od stycznia do września większe obroty. Przeładunki wzrosły o 10,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. W liczbach rzeczywistych oznacza to wzrost o 1,37 mln ton. Przykładowo w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym przeładunki wyniosły 357 080 TEU, co oznacza prawie 23 proc. więcej.
- Tak dobry wynik 3 kwartałów to efekt przede wszystkim dobrej kondycji polskiej gospodarki, generującej większe obroty w handlu zagranicznym. Korzystamy też z dobrej koniunktury na przewozy intermodalne, oferując operatorom atrakcyjne warunki, duże zdolności przeładunkowe i terminową obsługę wagonów - podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
W obu portach realizowane są inwestycje w rozbudowę i modernizację terminali kontenerowych. W DCT na przełomie roku ruszy budowa drugiego terminalu. BCT inwestuje ponad 200 mln złotych w rozwój zdolności przeładunkowych. Kupił nowe urządzenia przeładunkowe na modernizowaną bocznicę kolejową. Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje inwestycje, które pozwolą na przyjmowanie jeszcze większych statków.
W przyszłym roku działalność rozpocznie alians 2M armatorów Maersk i MSC. Pierwszy to największy klient DCT, drugi - BCT. Terminal w Gdańsku spodziewa się wzrostu wolumenu towarów.
Ta dodatkowa masa towarów musi mieć infrastrukturę dostępową. Porty inwestują w drogi i tory na swoich terenach. Konieczne są jednak inwestycje realizowane przez kolej na liniach łączących Gdańsk i Gdynię z resztą kraju.
Porty muszą konkurować z zachodnimi o przeładunki. W propagowanie możliwości portów włączy się prezydent Lech Wałęsa.
- Nie wiedziałem, że port ma takie możliwości działania i taki zapas potencjału. Będę współpracował z portem, by popularyzować go wśród kontrahentów - powiedział prezydent podczas wizyty w Zarządzie Portu Gdańsk z okazji 40- lecia działalności Portu Północnego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?