Jak Pomorska Kolej Metropolitalna zmieniła krajobraz...

    Jak Pomorska Kolej Metropolitalna zmieniła krajobraz Trójmiasta? [ZDJĘCIA]

    Jacek Wierciński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Pomorska Kolej Metropolitalna
    Pomorska Kolej Metropolitalna - budowa w okolicach lotniska w Rębiechowie
    1/6

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©mat. PKM

    Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zmieniła krajobraz w Trójmieście. Charakterystycznych czerwonych wiat i potężnych estakad trudno nie zauważyć. Inwestycja na trwałe wpisała się w panoramę aglomeracji i coraz wyraźniej widać, że budowa nowej linii kolejowej może oznaczać podobną rewolucję jak Szybka Kolej Miejska pół wieku temu.
    Choć pierwsi pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej bilety skasują za rok, kolejka już nieźle "namieszała" w Trójmieście i okolicach. Inwestycja na trwałe wpisała się w panoramę aglomeracji i coraz wyraźniej widać, że budowa nowej linii kolejowej może oznaczać podobną rewolucję jak Szybka Kolej Miejska pół wieku temu.

    Charakterystycznych czerwonych wiat i potężnych estakad trudno nie zauważyć. - Kolejka bardzo dobrze wpisała się w krajobraz miasta, a dla kierowców, którzy piszą do Autopilota Radia Gdańsk, już teraz często punktem odniesienia są charakterystyczne konstrukcje jak choćby wiadukt nad al. Grunwaldzką przy ul. Abrahama czy nad Trasą Słowackiego, między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem - mówi Sebastian Kwiatkowski, prowadzący audycję. - Wbrew obawom utrudnienia związane z budową nie były zbyt dotkliwe. Ta inwestycja to jeden z przykładów na to, że można budować w sposób przyjazny kierowcom - nie utrudniając zbytnio im życia - dodaje.

    Przeczytaj wszystko na temat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



    Na miastotwórczą rolę nowej linii kolejowej wskazuje Krzysztof "Zoppoter" Kester, miłośnik kolei i motoryzacji. - Nowa kolej może zadziałać jak linia SKM. W Gdańsku przykłady są wręcz oczywiste - przystanek nazwany "Przymorze" na cześć budowanego osiedla, który zastąpił Polanki, wokół których nie było po prostu praktycznie niczego, "Zaspa", która powstała w miejscu dawnego lotniska... Mało kto zdaje sobie jednak z tego sprawę, że "przed SKM" Reda czy Rumia to były malutkie, nic nieznaczące miejscowości, a dziś Rumia ma kilkadziesiąt tysięcy ludzi i jest rozmiarów Wejherowa, także nowa linia była początkiem budowy całego północnego Wejherowa - to lata 50., 60. i 70. Powoli podobnie będą zaczynały rosnąć okolice PKM - chociażby w Rębiechowie czy na górzystym odcinku starej magistrali węglowej między Kackiem a Osową. Pierwotnie planowany był też przystanek pod wiaduktem w Osowej - dziś projekt zawieszono, ale możliwe, że rozwój tej części aglomeracji wymusi jego utworzenie.

    Wszystko wskazuje na to, że budowa wpłynie nie tylko na kształt Kaszub, aglomeracji i peryferyjnych dzielnic, które - niemal z dnia na dzień - przesuną się o dziesiątki minut bliżej ścisłego centrum, ale też na organizację życia mieszkańców i trwale zmienią ich sposób życia.
    - To rozkłady jazdy PKM będą dla nas punktem wyjścia dla nowej organizacji systemu komunikacji publicznej w dużej części miasta - nie ukrywa Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Wszystko zależało będzie od częstotliwości kursowania - liczby składów - zaznacza.

    Pierwsze kolejki nową 18-kilometrową linią kolejową pojadą jesienią 2015 roku. Dofinansowana przez Unię Europejską inwestycja z budżetem przekraczającym 700 milionów złotych jest rekordowym projektem w historii samorządu województwa pomorskiego.


    j.wiercinski@prasa.gda.pl


    ZOBACZ NASZ SERWIS SPECJALNY

    WYBORY SAMORZĄDOWE 2014 NA POMORZU

    Kandydaci, komitety wyborcze, zasady głosowania, okręgi wyborcze

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I pomyśleć, że

      Nairam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Gdański stadion kosztował o ponad 100 mil. zł więcej niż PKM, której użyteczność będzie przecież wielekroć większa niż deficytowego stadionu. Widać stąd, że są inwestycje mądre i te drugie, żeby...rozwiń całość

      Gdański stadion kosztował o ponad 100 mil. zł więcej niż PKM, której użyteczność będzie przecież wielekroć większa niż deficytowego stadionu. Widać stąd, że są inwestycje mądre i te drugie, żeby nie powiedzieć te głupsze!

      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      słabe

      dasd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      słabe bardzo

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nairam jedź do Indii

      Zadowolony (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Ja jestem dumny ze stadionu i będę też z PKM. Jedź do Indii tam prawie nie ma żadnych inwestycji,bo się nie opłaca w/g Nairam.Możesz być świetnym doradcą.Na marginesie mogę powiedzieć,że taki...rozwiń całość

      Ja jestem dumny ze stadionu i będę też z PKM. Jedź do Indii tam prawie nie ma żadnych inwestycji,bo się nie opłaca w/g Nairam.Możesz być świetnym doradcą.Na marginesie mogę powiedzieć,że taki stadion przyciąga turystów,kibiców daje ludziom pracę,a co najważniejsze zachęca młodych ludzi do sportu.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @Zadowolony

      Anilah (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Do sportu zachęcać może osiedlowa infrastruktura
      sportowa a nie stadion gigant, który jest pojemną skarbonką pochłaniająca bezzwrotnie
      wrzucane w nią pieniądze co ciebie satysfakcjonuje a innych...rozwiń całość

      Do sportu zachęcać może osiedlowa infrastruktura
      sportowa a nie stadion gigant, który jest pojemną skarbonką pochłaniająca bezzwrotnie
      wrzucane w nią pieniądze co ciebie satysfakcjonuje a innych - już nie całkiem.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama