Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak Pomorska Kolej Metropolitalna zmieniła krajobraz Trójmiasta? [ZDJĘCIA]

Jacek Wierciński
Pomorska Kolej Metropolitalna - budowa na Niedźwiedniku
Pomorska Kolej Metropolitalna - budowa na Niedźwiedniku mat. PKM
Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zmieniła krajobraz w Trójmieście. Charakterystycznych czerwonych wiat i potężnych estakad trudno nie zauważyć. Inwestycja na trwałe wpisała się w panoramę aglomeracji i coraz wyraźniej widać, że budowa nowej linii kolejowej może oznaczać podobną rewolucję jak Szybka Kolej Miejska pół wieku temu.

Choć pierwsi pasażerowiePomorskiej Kolei Metropolitalnej bilety skasują za rok, kolejka już nieźle "namieszała" w Trójmieście i okolicach. Inwestycja na trwałe wpisała się w panoramę aglomeracji i coraz wyraźniej widać, że budowa nowej linii kolejowej może oznaczać podobną rewolucję jak Szybka Kolej Miejska pół wieku temu.

Charakterystycznych czerwonych wiat i potężnych estakad trudno nie zauważyć. - Kolejka bardzo dobrze wpisała się w krajobraz miasta, a dla kierowców, którzy piszą do Autopilota Radia Gdańsk, już teraz często punktem odniesienia są charakterystyczne konstrukcje jak choćby wiadukt nad al. Grunwaldzką przy ul. Abrahama czy nad Trasą Słowackiego, między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem - mówi Sebastian Kwiatkowski, prowadzący audycję. - Wbrew obawom utrudnienia związane z budową nie były zbyt dotkliwe. Ta inwestycja to jeden z przykładów na to, że można budować w sposób przyjazny kierowcom - nie utrudniając zbytnio im życia - dodaje.

Przeczytaj wszystko na temat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Na miastotwórczą rolę nowej linii kolejowej wskazuje Krzysztof "Zoppoter" Kester, miłośnik kolei i motoryzacji. - Nowa kolej może zadziałać jak linia SKM. W Gdańsku przykłady są wręcz oczywiste - przystanek nazwany "Przymorze" na cześć budowanego osiedla, który zastąpił Polanki, wokół których nie było po prostu praktycznie niczego, "Zaspa", która powstała w miejscu dawnego lotniska... Mało kto zdaje sobie jednak z tego sprawę, że "przed SKM" Reda czy Rumia to były malutkie, nic nieznaczące miejscowości, a dziś Rumia ma kilkadziesiąt tysięcy ludzi i jest rozmiarów Wejherowa, także nowa linia była początkiem budowy całego północnego Wejherowa - to lata 50., 60. i 70. Powoli podobnie będą zaczynały rosnąć okolice PKM - chociażby w Rębiechowie czy na górzystym odcinku starej magistrali węglowej między Kackiem a Osową. Pierwotnie planowany był też przystanek pod wiaduktem w Osowej - dziś projekt zawieszono, ale możliwe, że rozwój tej części aglomeracji wymusi jego utworzenie.

Wszystko wskazuje na to, że budowa wpłynie nie tylko na kształt Kaszub, aglomeracji i peryferyjnych dzielnic, które - niemal z dnia na dzień - przesuną się o dziesiątki minut bliżej ścisłego centrum, ale też na organizację życia mieszkańców i trwale zmienią ich sposób życia.
- To rozkłady jazdy PKM będą dla nas punktem wyjścia dla nowej organizacji systemu komunikacji publicznej w dużej części miasta - nie ukrywa Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Wszystko zależało będzie od częstotliwości kursowania - liczby składów - zaznacza.

Pierwsze kolejki nową 18-kilometrową linią kolejową pojadą jesienią 2015 roku. Dofinansowana przez Unię Europejską inwestycja z budżetem przekraczającym 700 milionów złotych jest rekordowym projektem w historii samorządu województwa pomorskiego.

[email protected]

ZOBACZ NASZ SERWIS SPECJALNY

WYBORY SAMORZĄDOWE 2014 NA POMORZU

Kandydaci, komitety wyborcze, zasady głosowania, okręgi wyborcze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki