Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Korytarz Bałtyk - Adriatyk zdobywa sprzymierzeńców

Jarosław Popek
Pierwsza, ogólnopolska debata na temat ważnego szlaku komunikacyjnego - Korytarza Bałtyk - Adriatyk, odbyła się właśnie w Łodzi.

Dyskutanci, którzy przez dwa dni rozmawiali o przyszłości transportu, w tym transportu wodnego w Polsce, są pewni - korytarz łączący Bałtyk z Adriatykiem musi powstać jak najszybciej. Mówi o tym projekt stanowiska końcowego, który będzie przyjęty w najbliższym czasie przez wszystkich uczestników łódzkiego Forum.

"Korytarz ten jest wyzwaniem dla Polski, a więc i dla wspólnot samorządowych. Trasa Korytarza obejmuje największe ośrodki miejskie i gospodarcze, ale także miejsca o szczególnym znaczeniu, chlubiące się wspaniałym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym. Należą do nich przede wszystkim obszary metropolitalne - w tym Warszawa i miasta gateways - z portami o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W strefie Korytarza żywe jest dziedzictwo uprawiania żeglugi na Wiśle i Odrze - obecnie wymarłych, a także inicjatywy TEM - prototypu nowoczesnej osi komunikacyjnej, łączącej Bałkany, Bliski Wschód i Polskę - ze Skandynawią. Rozwija się tradycja Szlaku Bursztynowego i innych europejskich szlaków kulturowych" - czytamy w projekcie.

Uczestnicy Forum byli zgodni, że polski rząd jak najszybciej musi postawić na transport multimodalny, z uwzględnieniem kolei, samochodów i oczywiście statków rzecznych.

"Budowa europejskiego, multimodalnego systemu transportowego - wymaga nowego podejścia do problemu rozwoju systemu transportowego w Polsce - na wszystkich poziomach administracji - przede wszystkim służącego osiąganiu celów, wskazanych w zintegrowanej polityce transportowej Wspólnoty. Multimodalny system transportowy, szczególnie o wysokich standardach technologicznych zielonych korytarzy transportowych, wymaga zintegrowanego zarządzania szeroko rozumianym kompleksem problemów transportowych w Polsce. Takie podejście do transportu uosabia instytucja europejskiego koordynatora korytarza transportowego, odpowiedzialnego przed Komisją Europejską za realizację korytarza - również na terenie Polski.
Nie ma alternatywy. Europejskie prawo ma charakter nadrzędny nad prawem krajowym, więc realizacja infrastruktury korytarza transportowego nie może natrafić w Polsce na bariery administracyjne, co utrudniłoby i spowolniło jego realizację. Priorytetem jest więc zbudowanie w Polsce zintegrowanego systemu zarządzania rozwojem transeuropejskiej sieci transportowej, zdolnego do wdrażania spójnego planu realizacji Korytarza - w tym do wdrażania innowacyjnych technologii. System taki powinna wdrażać ustawa sejmowa, określająca cele i zasady realizacji rozporządzeń PE w sprawie rozwoju sieci transportowej na wszystkich poziomach"
- tak brzmi fragment projektu stanowiska.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki