Komercjalizacja Polskiej Żeglugi Morskiej zagrozi istnieniu...

    Komercjalizacja Polskiej Żeglugi Morskiej zagrozi istnieniu firmy?

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Statek Pomorze,  jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach

    Statek Pomorze, jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach ©PŻM Szczecin

    Reprezentanci pracowników Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie sprzeciwiają się przekształceniu jej w spółkę Skarbu Państwa. Chcą wyłączenia jej z listy firm przeznaczonych do prywatyzacji przez komercjalizację. Obawiają się, że banki wycofają się wówczas z finansowania budowy nowych statków.
    Statek Pomorze,  jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach

    Statek Pomorze, jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach ©PŻM Szczecin

    Sejmowa podkomisja nadzwyczajna, po rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa, nie uwzględniła poprawki Arkadiusza Litwińskiego, posła PO, dotyczącej wyłączenia z niej PŻM. Większość członków podkomisji sprzeciwiło się wykluczeniu PŻM z grona przedsiębiorstw państwowych, przeznaczonych do sprywatyzowania na drodze komercjalizacji. Choć z ich wykazu zniknęło kilka firm, m.in. Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej. Poseł Litwiński oświadczył, że wobec nieprzejednanej postawy ministra skarbu będzie interweniował u premiera.

    CZYTAJ TAKŻE: Polska Żegluga Morska będzie zatrudniać

    Za skomercjalizowaniem PŻM opowiedziała się m.in. Renata Zaremba z PO, będąca członkiem podkomisji. Według niej dziś resort skarbu nie ma możliwości nadzorowania firm państwowych, bo nie pozwala na to obowiązujące prawo. Rozwiązaniem tego problemu jest przeobrażenie ich w spółki Skarbu Państwa. Zaprzeczyła też pogłoskom o możliwości likwidacji przedsiębiorstw, które do 1 stycznia 2013 roku nie zostaną skomercjalizowane. Będą one niejako przymusowo przekształcone w spółki.

    - Będziemy walczyć do końca - deklaruje kpt. ż.w. Mirosław Folta, przewodniczący Rady Pracowniczej PŻM. - Istnieje jeszcze możliwość wnoszenia poprawek do projektu ustawy podczas posiedzenia sejmowej komisji Skarbu Państwa. Projekt musi też przegłosować w lutym Sejm. Mamy poparcie części posłów PO, PiS i PSL. Następnie projekt trafi do prezydenta, który może zawetować ustawę.

    Przewodniczący kpt. Folta powiedział, że w czasie ostatniego posiedzenia podkomisji przedstawiciele PŻM rozmawiali ze Zdzisławem Gawlikiem, wiceministrem Skarbu Państwa. Wskazali oni na zagrożenie, jakim jest przekształcenie własnościowe przedsiębiorstwa. PŻM realizuje program wymiany floty, wartości ponad 1 mld dolarów, finansowany przede wszystkim z kredytów bankowych. Dla banków szczeciński armator jest wiarygodnym partnerem, bo stoi za nim państwo, będące gwarantem wywiązania się ze zobowiązań finansowych. Sytuacja zmieni się, gdy banki będą miały do czynienia z nowym podmiotem gospodarczym, czyli spółką akcyjną Skarbu Państwa.

    Czarnym scenariuszem, który trzeba brać pod uwagę, może być wycofanie się instytucji finansowych z kredytowania budowy statków. PŻM ma odebrać do roku 2015, ze stoczni chińskich i japońskiej, łącznie 38 masowców. Na razie firma działa z zyskiem i spłaca wierzytelności bankowe. Gdyby doszło do wstrzymania kredytowania, 17 nowych statków, przejętych już ze stoczni, należałoby wystawić na sprzedaż, ale za kwoty znacznie niższe od zapłaconych dalekowschodnim stoczniom.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      POmatołki wszystko zaorza

      kartoferl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 27

      xxx

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama