SPECJALNE WYDANIE PLUS.DZIENNIKBALTYCKI.PL
    Kup prenumeratę cyfrową i czytaj więcej o najważniejszych wydarzeniach w regionie!

    Skutki nawałnicy na Pomorzu odczuwalne będą latami...

    Rozwiń

    Skutki nawałnicy na Pomorzu odczuwalne będą latami...

    Czy można było przewidzieć tragedię i jak działa system ostrzegania? W starostwie nie przesłano dalej alertów, bo było po godz. 15. Do tego obraz po kataklizmie. Mamy dla Was zdjęcia i wideo.

    Sportowy Steiger 11/55. Mówiono, że to "niemieckie Bugatti"...

    Sportowy Steiger 11/55. Mówiono, że to "niemieckie Bugatti" [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

    Marek Ponikowski

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Sportowy Steiger 11/55. Za kierownicą właściciel firmy, Walther Steiger. Jego fabryka wyprodukowała łącznie ok. 3 tys. samochodów
    1/5
    przejdź do galerii

    Sportowy Steiger 11/55. Za kierownicą właściciel firmy, Walther Steiger. Jego fabryka wyprodukowała łącznie ok. 3 tys. samochodów ©Archiwum

    Produkcja pierwszego modelu o oznaczeniu 10/50 PS ruszyła w roku 1920. Z miejsca uznano go za najnowocześniejszy samochód niemiecki wytwarzany seryjnie.
    Zbierając kiedyś materiały do tekstu o motoryzacji w Wolnym Mieście Gdańsku, natknąłem się na zdawkową informację, że w roku 1925 rozegrany został wyścig samochodowy na trasie z Gdańska do Sopotu. Zwyciężył w nim "jeden z czołowych kierowców niemieckich", hrabia Eckard von Kalnein w samochodzie Steiger 11/55 PS.

    Von Kalnein miał majątek ziemski na północ od Bartenstein, dzisiejszych Bartoszyc, a jego hrabiowski pałac znajdował się w Domnau - co ciekawe, jest to jedna z niewielu historycznych nazw, które przetrwały, gdy część Prus Wschodnich stała się obwodem kaliningradzkim. Dziś to Domnowo, tuż przy rosyjsko-polskiej granicy. Eckard von Kalnein (rocznik 1892) zmarł w styczniu 1945 roku. Ta data każe przypuszczać, że nie była to śmierć z przyczyn naturalnych…

    Czy rzeczywiście należał do niemieckiej czołówki wyścigowej? Mój sceptycyzm rozwiała informacja, że za kierownicą Bugatti T43 (8 cylindrów, 2300 cm sześc.) wystartował w 1927 roku w inauguracyjnym wyścigu na torze Nürburgring i na tej piekielnie trudnej trasie wygrał klasę do 5000 cm sześc. w kategorii samochodów sportowych. W klasyfikacji generalnej był trzeci za wyścigowymi asami, Rudolfem Caracciolą i Adolfem Rosenbergerem w Mercedesach Typu S ze znacznie większymi silnikami!

    Dwa lata później von Kalnein w Bugatti był siódmy w mocno obsadzonym Grand Prix Niemiec, również na Nürburgringu. Na tym jednak kończy się lista jego sukcesów - być może po prostu jako kierowca amator nie był w stanie udźwignąć kosztów udziału w wyścigach.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama