Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Powstanie Zarząd Dorzecza Wisły

Jacek Sieński
sylwia dąbrowa
Utworzenie dwóch nowych instytucji, które przejmą część kompetencji regionalnych zarządów gospodarki wodnej, przewiduje projekt nowej ustawy prawo wodne. Mają to być Zarząd Dorzecza Odry i Zarząd Dorzecza Wisły.

Wiele wskazuje na to, że siedziba tego pierwszego będzie znajdować się we Wrocławiu, a drugiego - prawdopodobnie w Bydgoszczy.

Ustawa prawo wodne była nowelizowana już w latach 2005 i 2011, kiedy to wprowadzono do niej zmiany zgodne z unijnymi Ramową Dyrektywę Wodną i Dyrektywą Powodziową. Nie rozwiązano jednak wszystkich problemów prawnych, pozbawiono ustawę spójności i pozostawiono w niej wiele niejasności. Jednym z problemów jest podział kompetencji. Różnymi odcinkami rzek i utrzymaniem infrastruktury wodnej zajmuje się zbyt wiele instytucji. I tak za koryto Wisły odpowiadają regionalne zarządy gospodarki wodnej, a za wały przeciwpowodziowe nad tą rzeką marszałkowie województw lub prezydenci miast. Według założeń projektu nowej ustawy, m.in. jednoznaczne określone mają być uprawnienia właścicielskie i ma nastąpić oddzielenie zarządzania wodami od zarządzania majątkiem. Nowy akt prawny pozwoli też na uporządkowanie zawartych w nim przepisów, zarówno zgodnych z prawodawstwem Unii Europejskiej, jak i dostosowania ich do zmieniających się w naszym kraju uwarunkowań społecznych oraz gospodarczych.

Michał Milewski z Zespołu ds. Komunikacji i Promocji Ministerstwa Środowiska poinformował, że trwają prace legislacyjne związane nową ustawą. Jej projekt ma być przyjęty przez Radę Ministrów na przełomie tego i przyszłego miesiąca. Dotychczas, zgodnie z obowiązującymi procedurami prawnymi, odbyły się konsultacje społeczne, uzgodnienia międzyresortowe oraz rozpatrzenie i uzgodnienia przeprowadzone przez Komitet do Spraw Europejskich. Według nowych uregulowań prawnych, zlikwidowanych zostanie siedem regionalnych zarządów gospodarki wodnej i osiem urzędów żeglugi śródlądowej. W ich miejsce utworzonych będzie, w wyniku reorganizacji regionalnych zarządów i urzędów żeglugi, sześć urzędów gospodarki wodnej.
Projekt ustawy zawiera propozycje powołania do życia dwóch zarządów dorzeczy Wisły i Odry. Ich dyrektorzy będą zatrudniani przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej na drodze otwartych i konkurencyjnych naborów. Zarządy zajmą się zarządzaniem infrastrukturą rzek, od źródeł do ujść. Otwartą kwestią pozostaje lokalizacja ich siedzib.

W przypadku Wisły, siedziba zarządu dorzecza powinna znajdować się nad jej środkowym biegiem. Stąd rozpatruje się możliwość jego ulokowania w Bydgoszczy.

Zwolennicy takiego umiejscowienia siedziby zarządu wskazują m.in. na położenie miasta nad dwoma międzynarodowymi szlakami wodnymi, jakimi są śródlądowe drogi wodne E 70 (Rotterdam - Berlin - Kaliningrad) i E 40 (Morze Bałtyckie - Morze Czarne). Nadal funkcjonować będą wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Ich zadania ograniczone zostaną do zarządzania infrastrukturą mniejszych rzek, a więc bez Wisły i Odry oraz kanałów żeglownych stanowiących części ich dorzeczy.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki