Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na co zwracać uwagę robiąc zakupy w sieci. Poradnik Konsumenta odc. 4

Anna Nagel
Coraz więcej sfer naszego życia przenosi się do wirtualnego świata. Jedną z nich są zakupy. Za pośrednictwem Internetu kupujemy już prawie wszystko.

Zgodnie z danymi CBOS, aż 47 proc. Polaków kupuje w sieci, co plasuje nas w europejskiej czołówce. Takie transakcje stanowią coraz większy odsetek naszych wydatków, a w skali kraju ich wartość może w tym roku przekroczyć 30 mld zł.

Internetowe zakupy to wielka wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy. Powinniśmy pamiętać jednak o tym, że pośpiech jest złym doradcą. Kupując w sieci powinniśmy koniecznie wyrobić w sobie nawyk sprawdzania, z kim mamy do czynienia.

Znaczną część transakcji internetowych obsługują duże, sprawdzone podmioty, które mają swoje odpowiedniki w „realnym świecie” i którym można zaufać. Jednak w poszukiwaniu okazji trafiamy często na nieznane nam firmy, co nie może dziwić, skoro na polskim rynku działa około 14 tys. sklepów internetowych. Tymczasem co kilka miesięcy media obiegają informacje o oszustwach, w których tysiące nierozważnych klientów opłacało z góry należność za zakupiony towar, którego nigdy nie otrzymali.

Wielu z tych sytuacji udałoby się uniknąć, gdyby klienci wcześniej sprawdzili sprzedawcę. Małych i nieznanych firm nie należy oczywiście dyskryminować, z góry traktując jako podejrzanie. Warto jednak upewnić się, czy firma, stojąca za profesjonalnie wyglądającą stroną internetową, w ogóle istnieje i jaką ma opinię.

Pierwszą informację uzyskać jest łatwiej – działają bowiem ogólnodostępne rejestry przedsiębiorstw. Dla działalności gospodarczej i spółek cywilnych jest to Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, której baza danych znajduje się pod adresem: wwwceidg.gov.pl.

W przypadku spółek akcyjnych i z ograniczoną odpowiedzialnością dane rejestrowe znajdziemy na stronie Krajowego Rejestru Sądowego pod adresem: ems.ms.gov.pl. Interesującą nas firmę znajdziemy podając jej numer KRS, REGON czy NIP, które powinny znajdować się na stronie www naszego sklepu. Pamiętajmy, że uczciwy kontrahent nie boi się podawać pełnych danych rejestrowych i kontaktowych na swojej stronie.

Opinii o firmie możemy szukać w wielu miejscach. Pierwszym z nich są fora internetowe, które jednak nie są do końca wiarygodnym źródłem informacji. Mogą się na nich znaleźć opłacane przez firmę komentarze pozytywne lub niesprawiedliwe, oczerniające komentarze finansowane przez konkurencję. Bardziej godne zaufania są systemy ocen transakcji prowadzone przez największe porównywarki cen. Mogą je bowiem wystawiać jedynie klienci danego sklepu.

Dodatkowym elementem zwiększającym bezpieczeństwo transakcji jest objęcie sklepu jednym z programów certyfikujących. Odznaczenie sklepu świadectwem, pieczęcią czy certyfikatem zaufanej organizacji to mocny argument za tym, by zaufać danemu sklepowi.

Partnerem cyklu jest:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki