Polska Żegluga Morska będzie zatrudniać

    Polska Żegluga Morska będzie zatrudniać

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Masowiec Giewont o nośności 80 tys. ton na Missisipi

    Masowiec Giewont o nośności 80 tys. ton na Missisipi ©PŻM Szczecin

    Przybędzie miejsc pracy dla marynarzy i oficerów, w tym z Pomorza, bo o dziesięć nowych statków powiększy się w tym roku flota Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Obecnie ok. 40 proc. członków załóg statków armatora to mieszkańcy Pomorza. Mimo niskich stawek frachtowych i niekorzystnego kursu dolara, w ubiegłym roku zysk netto szczecińskiego armatora wyniósł około 100 mln zł.
    Masowiec Giewont o nośności 80 tys. ton na Missisipi

    Masowiec Giewont o nośności 80 tys. ton na Missisipi ©PŻM Szczecin

    - W minionym roku nasza flota, licząca obecnie 75 masowców o łącznej nośności 2,5 mln ton, zwiększyła się o osiem statków, przekazanych nam przez stocznie chińskie - zaznacza Krzysztof Gogol, doradca ds. mediów dyrektora PŻM. - Pozwoliło to nam na zatrudnienie prawie 300 oficerów i marynarzy. Podobnie powinno być w tym roku. Z eksploatacji wycofujemy statki z serii masowców, z połowy lat 80., które pływały na Wielkie Jeziora Amerykańskie.
    W bieżącym roku sprzedamy dwa z nich. Zastępują je nowe jeziorowce o nośności 30 tysięcy ton, z serii 8, ze stoczni Nantong Mingde. Przejęliśmy już cztery z nich, a trzy odbierzemy w bieżącym roku. Na sprzedaż przeznaczony jest też Generał Dąbrowski, masowiec z roku 1983 o nośności ponad 38 tysięcy ton. Powodem pozbywania się starych statków są przede wszystkim wysokie koszty ich remontów i eksploatacji.

    Wśród nowych tegorocznych nabytków PŻM będą także Rysy, ostatni z serii czterech masowców o nośności 80 tysięcy ton, z chińskiej stoczni New Times Shipyard koło Szanghaju. Są to największe masowce z dotychczas pływających w naszej marynarce handlowej. Natomiast ze stoczni Sanfu Shipbuilding w Taizhou szczeciński armator odbierze aż siedem niedużych masowców o nośności po 16 tysięcy ton. Statki te będą pływać na krótszych trasach europejskich i karaibskich, bo występuje tam zapotrzebowanie na dostawy towarów w ilościach mieszczących się w ich ładowniach.

    Gogol poinformował, że dyrekcja przedsiębiorstwa zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Wynika to z zadowolenia kontrahentów, którzy korzystają z przewozów tymi siostrzanymi statkami. Są to masowce o średnim tonażu, typu handy size (ang. poręczne), co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Nowo zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła chińska stocznia. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich krain, w tym pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.

    W zeszłym roku statki PŻM przetransportowały w sumie 20,6 mln ton ładunków, z czego 19,3 mln ton stanowiły towary przewożone pomiędzy portami obcymi. Były: to głównie węgiel, na krótkich trasach, zboża, dostarczane z Ameryki do Europy i fosforyty, których odbiorcą są zakłady nawozowe w Policach.

    Rezultatem realizowanego od 2005 roku przez PŻM programu inwestycyjnego będzie wejście do eksploatacji do 2015 roku 38 statków masowych o różnej nośności. Program, finansowany z kredytów bankowych i środków własnych ma wartość ponad 1 mld dolarów.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      spoko

      rafał (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      tu nie trzeba nic mówić. PŻM ze swoją wieloletnią tradycją i zaufaniem ze strony pracowników i pasażerów, na ogromny plus. Na forum też można poczytać : http://www.gowork.pl/opinie_czytaj,10292

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ubezpieczenia na życie-pomnażanie kapitału

      Lukasz O. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Witam,
      Jestem niezależnym doradcą ds. finansowych reprezentującym największe firmy z rynku kapitałowego.
      W swojej ofercie posiadam wszystkie liczące się obecnie programy i produkty finansowo...rozwiń całość

      Witam,
      Jestem niezależnym doradcą ds. finansowych reprezentującym największe firmy z rynku kapitałowego.
      W swojej ofercie posiadam wszystkie liczące się obecnie programy i produkty finansowo – ubezpieczeniowe
      Rozwiązania te dzięki swojej konstrukcji stanowią bardzo atrakcyjną ofertę m.in dla takich grup zawodowych jak marynarze. Stanowią one pełne zabezpieczenie życia i zdrowia oraz mogą służyć budowaniu gwarantowanego kapitału na przyszłość.
      Oferta jest każdorazowo dostosowana do specyficznych potrzeb danego klienta.
      Zainteresowanych zapraszam do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego. Trójmiasto i okolice.
      tel.695-616-335 e-mail: l.orciuch@premium-partners.pl
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do spawacza

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 79 / 92

      Te statki nie noszą polskiej bandery, bo firmę zjadły by podatki w Polsce. To nie wina armatorów, że budują w Chinach. Każdy marynarz wolałby pracować na solidnych statkach budowanych w Polsce. No...rozwiń całość

      Te statki nie noszą polskiej bandery, bo firmę zjadły by podatki w Polsce. To nie wina armatorów, że budują w Chinach. Każdy marynarz wolałby pracować na solidnych statkach budowanych w Polsce. No ale teraz inna ekonomia.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      CHINY

      SPAWACZ KOSCIERZYNA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 92 / 104

      POLSKIE STOCZNIE UPADŁY OSTATNIA PÓŁNOCNA JUŻ LEDWO ŻYJE A POLSCY ARMATORZY KUPUJĄ STATKI U CHIŃCZYKÓW.W POLSCE MAMY JAKIŚ CHORY SYSTEM.CZEMU PREMIER SIE TYM NIE ZAJMIE?TO JEST NIENORMALNE

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama