W nowej instrukcji mają się znaleźć zakazy korzystania z urządzeń nie będących na wyposażeniu kabiny motorniczego. – To oznacza, że motorniczy w trakcie jazdy nie będzie mógł rozmawiać przez telefon komórkowy, nawet jeśli korzysta z zestawu głośnomówiącego – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.
- Chodzi o to, by motorniczy był w pełni skoncentrowany na swojej pracy – podkreśla Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji.
Będzie także zapis o zakazie palenia e-papierosów. Niedawno wprowadzono taki zakaz w regulaminie dla pasażerów.
– W projekcie nowej instrukcji znalazły się zapisy mówiące o tym, jak postępować z pasażerem o specjalnych potrzebach. O tym, że motorniczy, który widzi osobę starszą, kobietę w widocznej ciąży czy osobę na wózku ma obowiązek pomóc jej wejść do pojazdu (poza wniesieniem wózka inwalidzkiego) i odjechać dopiero wówczas, gdy osoba ta bezpiecznie zajmie miejsce – wyjaśnia Korzeniowska.
Poza tym w razie awarii czy wypadku, motorniczy i kierowca będzia miał obowiązek na ostatnim przystanku przed zmianą trasy powiadomić pasażerów o jej dalszym przebiegu, np. poprzez zestaw nagłośnieniowy lub bezpośrednio.
W nowej instrukcji dla motorniczych znalazły się też propozycje zwiększenia prędkości pod wiaduktami. – Motorniczowie informowali, że wcześniejsze przepisy miały one negatywny wpływ na punktualność. MPK znalazło rozwiązanie i umieści specjalne znaki określające prędkości pod poszczególnymi wiaduktami dla tramwajów. Tam, gdzie znaków nie będzie, motorniczowie będą mogli poruszać się z prędkością adekwatną do warunków i przepisów ruchu drogowego – wyjaśnia Korzeniowska.
Na razie nowa instrukcja dotyczy tylko motorniczych. – Została przekazana do konsultacji także organizacjom związkowym. Po tym, jak dokument zostanie oficjalnie przez spółkę przyjęty, rozpoczną się prace nad instrukcją dla kierowców – mówi Zdzisław Ferenz.
Jak podkreśla Agnieszka Korzeniowska, w tej chwili kierowcy i motorniczowie nie czują się bezkarnie i za rozmawianie przez komórkę czy palenie e-papierosów grozi im reprymenda przełożonego, ponieważ są zakazy słowne. Teraz gdy zostaną one spisane wiele się więc nie zmieni.
Poprzednia instrukcja dla motorniczych powstała w kwietniu 2012 roku i zdążyła się już zdezaktualizować. Powstało na przykład Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym. Dyspozytorzy Centrali Ruchu korzystają z nowoczesnych systemów, np. mapy lokalizującej pojazdy w czasie rzeczywistym, mają też podgląd z monitoringu miejskiego i kamer w pojazdach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?