Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pendolino w Gdańsku. Czy podróż za 49 złotych jest realna?

Jacek Wierciński
Pendolino w Gdańsku.
Pendolino w Gdańsku. P. Świderski/archiwum DB
Nowoczesne, komfortowe, a przede wszystkim szybkie - dzięki pociągom Pendolino podróż do Warszawy nie ma być męką, ale przyjemnością. Na dodatek ta przyjemność ma być tania - ceny biletów mają się zaczynać już od 49 złotych. Czy to się jednak uda? Z Trójmiasta do Warszawy podróż ma trwać wpierw 2 godz. 58 minut. Potem - 2 godz. 37 min. Takie optymistyczne plany ma PKP Intercity, o ile faktycznie... dogada się z Alstomem.

- Nasz plan zakłada wprowadzenie nowej kategorii pociągów - EIC Premium, obsługiwane przez nowoczesne pociągi Pendolino, wraz z wejściem w życie grudniowej zmiany rozkładów jazdy - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - EIC Premium to komfort, swoboda i przyjemność podróżowania. Zaoferujemy naszym pasażerom wygodne połączenie Trójmiasta z Warszawą, Krakowem i Katowicami, w atrakcyjnej cenie i konkurencyjnym czasie przejazdu. Każdego dnia nasi klienci będą mieć do dyspozycji ponad 4 tys. miejsc w komunikacji z centrum do centrum miast - przekonuje.
Jak zapewnia przewoźnik, ceny biletów na EIC Premium będą się rozpoczynać od 49 zł, a koszt przejazdu oparty będzie na "dynamicznej taryfie" (stawki zależeć mają od terminu zakupu, czasu przejazdu i aktualnego popytu). W pociągach obowiązywać będą ustawowe zniżki, np. 51-proc. ulga dla studentów - z których korzysta dziś jeden na trzech pasażerów.
Pendolino na linii Trójmiasto - Warszawa kursować będzie 10 razy dziennie w każdym kierunku. Początkowo przejazd całej trasy trwać ma 2 godz. 58 min, a po roku zapowiadane jest skrócenie go do 2 godz. 37 min. Po drodze pociągi zatrzymywać się będą w Tczewie, Malborku i Iławie Górnej.

Czytaj także: Pendolino w Gdańsku [ZDJĘCIA, WIDEO]

Intercity nie ukrywa, że wciąż nie do końca usatysfakcjonowane jest współpracą z producentem składów Pendolino, firmą Alstom Ferroviaria SpA. W maju przewoźnik rozpoczął naliczanie kar związanych z opóźnieniami w dostarczaniu pociągów z wymaganą dokumentacją. Dziś łączna kwota kar wynosi 8,4 mln euro (prawie 35 mln zł) i każdego miesiąca wzrasta o kolejne 3,84 mln euro.

Alstom tłumaczy z kolei, że procedury związane z wypełnieniem kontraktu z Intercity nie dopełnił nie ze swojej winy: "nie ma możliwości dostarczenia pojazdów wraz z wymaganym w kontrakcie europejskim systemem sterowania ERTMS poziom 2, ponieważ takiej infrastruktury w Polsce brak [...] Podkreślamy, że problemem jest brak odpowiedniej infrastruktury, a nie pociąg Pendolino, który należy do najnowocześniejszych w Europie" - napisał w przesłanym do nas komunikacie, pytany o problemy związane z umową.

Niespełna tydzień temu Alstom Ferroviaria SpA złożył do Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o dopuszczenie do eksploatacji pociągów Pendolino na polskich torowiskach.

- Prowadzimy postępowanie w tej sprawie. Na razie jesteśmy na etapie analizowania tego, czy wniosek złożony przez producenta jest kompletny. Jeśli nie będzie konieczności uzupełnienia go, urząd ma 60 dni na wydanie decyzji - tłumaczy Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

Dziś relacje między producentem Pendolino a Intercity układają się lepiej, ale wciąż daleko im do ideału.

Tymczasem, trwa modernizacja torów pod Pendolino. Więcej na ten temat przeczytasz w czwartkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki