Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tristar w Gdańsku. Inteligentny system zarządzania ruchem będzie gotowy jesienią 2014 r.

Jacek Wierciński
Wart 160 mln zł Tristar za pomocą dwóch centrów dowodzenia (w Gdańsku i Gdyni) kontrolować ma ruch na najistotniejszych ulicach Trójmiasta
Wart 160 mln zł Tristar za pomocą dwóch centrów dowodzenia (w Gdańsku i Gdyni) kontrolować ma ruch na najistotniejszych ulicach Trójmiasta Tomasz Bołt
Z 1750 detektorów ruchu, 75 sygnalizacji świetlnych i 35 tablic informacji pasażerskiej składa się największy - gdański - fragment Tristara - systemu, który ma sprawić, by ruch na ulicach aglomeracji odbywał się bardziej płynnie. Uruchamianie projektu potrwa do końca października 2014 r.

- Będzie coraz lepiej - zapowiada Tomasz Wawrzonek z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Zresztą już to widać po skrzyżowaniu Trasy Słowackiego i Potokowej, czyli rondzie De La Salle, gdzie początki były trudne, ale dziś widać, że kalibracja, którą tam przeprowadziliśmy, wyjątkowo szybko przyniosła efekt. Korek, który tam powstawał regularnie, znacząco zmalał - zaznacza.

Urzędnicy tłumaczą, że podobna kalibracja, czyli synchronizacja sygnalizacji świetlnych, czeka wszystkie skrzyżowania głównych dróg w Trójmieście. Ten proces powodować ma czasowe utrudnienia i potrwa do jesieni. Wcześniej - 31 lipca rozpoczną się odbiory techniczne instalacji wchodzących w skład Tristara.

Wart 160 mln zł Tristar za pomocą dwóch centrów dowodzenia (w Gdańsku i Gdyni) kontrolować ma ruch na najistotniejszych ulicach metropolii. Każdego dnia kontrolerzy pracować będą na dwie zmiany, od godz. 6 do godz. 20. Minimalne wymagania wobec systemu to skrócenie czasu podróży o 5,5 proc., a w komunikacji zbiorowej o 6,5 proc. Koszt budowy samych gdańskich elementów Tristara (m.in. 36 kamer nadzoru wideo, siedem stacji meteorologicznych) to ponad 85,5 mln zł, z czego 85 procent pochodzi z dofinansowania unijnego.

Okres oczekiwania na zmianę światła skróci się z dwóch do jednej minuty

- Kierowcy odczują Tristar bezpośrednio. Okres oczekiwania na zmianę światła skróci się z dwóch do jednej minuty - zapowiada Wawrzonek, który zaznacza, że priorytetem dla systemu będzie komunikacja zbiorowa, ale nie pogorszy ona sytuacji pieszych (zmiany na gorsze na skrzyżowaniu Wałów Jagiellońskich i Huciska mają zostać cofnięte).

Z mniejszą sympatią posiadaczy samochodów niż skracające podróż ułatwienia, spotkają się zapewne rejestratory wykroczeń zapisujące wizerunek samochodu i odmierzające czas, jaki zajmuje mu przejazd określonego odcinka. Jak tłumaczą urzędnicy, podpowiedzą one, które jezdnie należy przebudowywać, by ograniczać łamanie przepisów. Mogą też posłużyć łapaniu piratów drogowych.

[email protected]

Więcej na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" z 1 lipca 2014 r. albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Płynność ruchu poprawić ma się na al. Grunwaldzkiej w Gdańsku, ale urzędnicy zastrzegają, że nie stanie się to kosztem pieszych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki