Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Blisko ćwierć miliona kary dla spółki Optima. Firma szykuje odwołanie

Jacek Wierciński, Szymon Zięba
screen strony interentowej spółki
Niemal ćwierć miliona złotych kary nałożył na gdańską spółkę Optima Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W opinii UOKiK firma wprowadzała w błąd, co do kosztów kredytu, czy naliczała odsetki w sposób nieprawidłowy.

Wprowadzanie w błąd co do całkowitego kosztu kredytu i nieprawidłowe naliczanie odsetek w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta - to tylko niektóre zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów praktyki, jakich dopuszczać się miała Optima. Firma tłumaczy, że problemem jest kwestia nieprecyzyjnych przepisów, z decyzją urzędu się nie zgadza, chce, by sprawą zajął się sąd.

"Naszą misją jest zaspokajanie potrzeb klientów oczekujących prostych i szybkich rozwiązań finansowych. Chcemy, by każdy znalazł w naszej ofercie optymalne dla siebie produkty. Dlatego słuchamy naszych klientów, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne" - reklamuje się w sieci Optima - gdańska spółka specjalizująca się w udzielaniu pożyczek gotówkowych. Tak dobrego zdania o firmie nie mają jednak kontrolerzy UOKiK.

- Postępowanie przeciwko spółce Optima wszczęto w wyniku ogólnopolskich kontroli dotyczących reklam i opłat stosowanych przez nieobjętych nadzorem przedsiębiorców z branży finansowej. Urząd ustalił m.in., że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do całkowitego kosztu pożyczki, nie wliczając do niego opłaty za obsługę w miejscu zamieszkania konsumenta i ubezpieczenia spłaty pożyczki - wylicza Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

I dodaje: - Prawidłowo wyliczony całkowity koszt kredytu bywał nawet ponad trzykrotnie wyższy niż suma podawana przez przedsiębiorcę. Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za niezgodne z prawem.

Inne zarzucane Optimie praktyki to pobieranie zbyt wysokich odsetek od osób, które decydowały się na odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego. Jak tłumaczą urzędnicy, odstępstwo od kontraktu w ciągu 14 dni nie powinno oznaczać dodatkowych kosztów prócz "odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty oraz opłat na rzecz organów administracji publicznej i notarialnych". Tymczasem Optima miała naliczać je także od składek ubezpieczeniowych i opłat za obsługę pożyczki w miejscu zamieszkania klienta.

Na spółkę UOKiK nałożył 240 842 zł kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK i odwołaliśmy się do sądu. Od dłuższego czasu obserwujemy, że nieprecyzyjne zapisy w ustawie o kredycie konsumenckim pozwalają na jej odmienne interpretacje przez firmy działające na rynku finansowym oraz UOKiK. Dowodem są kary nałożone w ostatnim czasie na inne firmy i banki w analogicznych sprawach. Dlatego uznaliśmy, że ostateczne rozstrzygnięcie należeć powinno do sądu - tłumaczy Dominik Wieliński, prezes zarządu spółki Optima SA.

[email protected]
[email protected]

Czytaj więcej kupując e-wydanie gazety.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki