Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy. Samochody pojadą za rok [ZDJĘCIA]

Jacek Wierciński
Obie nitki tunelu pod Martwą Wisłą przewiercone!
Obie nitki tunelu pod Martwą Wisłą przewiercone! Przemek Świderski
Tunel pod Martwą Wisłą został wydrążony w rekordowym czasie. Damroce zajęło to niewiele ponad rok. Niestety, kierowcy będą musieli poczekać jeszcze 12 miesięcy, by tamtędy pojechać.

Niewiele ponad rok trwały wszystkie prace związane z drążeniem przez "kreta" - maszynę wyposażoną w obrotową tarczę o średnicy 12 metrów, dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą. We poniedziałkowej uroczystości z okazji ukończeniem tego etapu robót udział wzięła minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska - matka chrzestna "Damroki".

- Wydaje się, że to jest chwila, że to trwa szybko i że jest łatwe, ale przecież wszyscy, a szczególnie ci, którzy uczestniczyli w tej budowie wiedzą ile wysiłku wymaga przeprowadzenie tak ogromnej inwestycji. To jeden z projektów ogromnych i dla Gdańska i dla Pomorza i całej Polski - zaznaczyła Bieńkowska.

- To pierwszy w Polsce taki tunel pod wodą, więc odbiory techniczne mogą potrwać kilka miesięcy. Zanim je rozpoczniemy wszystkie instalacje przejdą skrupulatne testy bo bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze - mówił Ryszard Trykosko, prezes odpowiedzialnych za inwestycję Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Zaznaczył, że choć drążenie obu nitek tunelu zostało już zakończone, do finiszu prac wciąż jest daleko. Oprócz siedmiu przejść ewakuacyjnych łączących obie nitki oraz konstrukcji jezdni i położenia asfaltu, wykonawca - hiszpańska firma OHL - obłożyć musi ściany tunelu materiałami ognioodpornymi i zainstalować w tunelu urządzenia wentylacyjne, przeciwpożarowe i instalacje oddymiania.

Więcej zdjęć w serwisie gdansk.naszemiasto.pl

- Tunel dobrze wpłynie na ekonomię całego terenu wokół kanału portowego i w obszarze Portu Północnego - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska ds. polityki gospodarczej. - To inwestycja metropolitalna, która zdecydowanie ułatwi wyjazd z miasta i to nie tylko w kierunku Warszawy, ale też Łodzi przez Obwodnicę Południową. Myślę, że gdańszczanie, sopocianie i gdynianie - zwłaszcza po wykonaniu Drogi Zielonej - zdecydowanie łatwiej będą mogli wydostawać się i dostawać się do naszej metropolii.

W każdej z dwóch nitek tunelu, który połączy Letnicę z Trasą Sucharskiego przebiegać będą po dwa pasy ruchu. Samochody po raz pierwszy pojadą tam najprawdopodobniej na przełomie maja i czerwca przyszłego roku.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska podpisali wczoraj umowę nad dofinansowanie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III B, zakładający budowę nowej linii tramwajowej z Siedlec na Piecki Migowo, zakup pięciu dwukierunkowych tramwajów oraz wykonany już remont torowiska w ul. Jana z Kolna.

[email protected]

Cały artykuł na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki