Aktualizacja godz. 13
Wicemarszałkowie województwa pomorskiego Ryszard Świlski i Czesław Elzanowski podpisali w poniedziałek w Warszawie umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o udzieleniu Województwu Pomorskiemu dofinansowania na realizację projektu pn. „Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Inwestycja w tabor to zamiar pełnego wykorzystania infrastruktury powstającej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przede wszystkim zasadniczy krok w rozwoju Aglomeracji Trójmiejskiej – mówił wicemarszałek Ryszard Świlski. - Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców województwa, którym chcemy dać możliwość szybkiego przemieszczania się pomiędzy centrum aglomeracji a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także nowymi dzielnicami – tzw. „górnym tarasem” Gdańska i Gdyni oraz subregionem Kaszub.
Obecnie trwa procedura przetargowa mająca wyłonić wykonawcę przetargu, który dostarczy te pojazdy w 2015 roku. Po zakończeniu prac wniosek dotyczący rozstrzygnięcia przetargu będzie przedmiotem obrad Zarządu Województwa Pomorskiego. Zwycięzcę przetargu poznamy jeszcze w czerwcu br.
Aktualizacja godz. 8
Koszt zakupu złożonego z 10 składów, spalinowego taboru, który pojedzie linią PKM szacowany był wstępnie na niespełna 147 mln zł (z tego 70,23 mln zł pochodzić będzie z Unii Europejskiej). Na ogłoszony przez Urząd Marszałkowski przetarg wpłynęły dwie oferty. Lepiej dostosowana do wymagań dotyczących m.in. kosztów zużycia paliwa i utrzymania wagonów okazała się propozycja nowosądeckiej firmy Newag, która za pociągi zaproponowała 120,5 mln zł. Parametry techniczne jednostki napędowej i hamulców pociągu, który rozpędzić będzie się mógł do 120 kilometrów na godzinę, są o tyle istotne, że różnica wysokości poszczególnych części trasy przekraczać będzie 130 metrów.
- W poniedziałek podpiszemy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę dotyczącą 59 procent dofinansowania. Jeszcze w tym tygodniu chcielibyśmy rozstrzygnąć przetarg. Czekamy także na decyzję Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju dotyczącą zwiększenia dotacji do 80 procent - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Siedem trzyczłonowych i trzy dwuczłonowe pociągi za niespełna 1,5 roku obsługiwały będą budowaną obecnie linię kolejową łączącą Gdańsk i Gdynię z portem lotniczym w Rębiechowie i Kaszubami. Pociągi będą dostępne dla niepełnosprawnych i co najmniej w 40 proc. niskopodłogowe.
Do Gdańska składy trafiać będą stopniowo, by regularne kursowanie rozpocząć, kiedy linia PKM zostanie oddana do użytku - w drugiej połowie 2015 roku.
Klimatyzowane pojazdy dwuczłonowe będą mieć miejsce dla co najmniej 250 pasażerów (w tym minimum 100 siedzących), a trójczłonowe - 350 miejsc (minimum 150 siedzących). Wagony i toalety wyposażone będą w intercomy umożliwiające komunikację z kabiną motorniczego, a ten będzie na bieżąco w kontakcie z Lokalnym Centrum Sterowania. Orientację pasażerom ułatwią dynamiczne systemy informacji oparte na technologii LED.
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?