Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zima w pracy: Pracodawca musi zapewnić ciepło w pomieszczeniach

eMKa
W tym roku zima zaatakowała wyjątkowo szybko. Za oknami leżą już zaspy białego śniegu, a słupek rtęci w termometrze zadomowił się poniżej zera. Co zrobić gdy zimowa aura uniemożliwi nam dotarcie do pracy?

Kiedy nie uda się dojechać do pracy z powodu złych warunków atmosferycznych należy jak najszybciej poinformować o tym naszego szefa. Musimy liczyć się z tym, że w takim wypadku nie otrzymamy wynagrodzenia za dzień pracy, który spędziliśmy w domu. Żeby pensja nie przepadła pracownik powinien wziąć urlop na żądanie.

- Każdemu przysługują cztery takie dni w roku i w przypadku ich wykorzystania odliczane są one od urlopu wypoczynkowego - wyjaśnia prawnik Grzegorz Gałęzowski.- Biorąc urlop na żądanie nie musimy tłumaczyć się szefowi z jakiego powodu danego dnia nie będzie nas w pracy, ale musimy dostać jego zgodę na zrobienie sobie wolnego.

Mrozy i śnieżyca mogą też spowodować zamknięcia szkoły, przedszkola, lub żłobka. Jeżeli w wypadku takiego zdarzenia pracownik zmuszony jest zostać ze swoim dzieckiem (które nie przekroczyło ósmego roku życia) również musi poinformować o tym swojego przełożonego. W takim przypadku rodzicowi przysługuje zasiłek opiekuńczy z ZUS .

Pracodawca musi zapewnić ciepło w pomieszczeniach

Generalnie temperatura pracy w pomieszczeniu nie może spaść poniżej 14 stopni Celsjusza. Gdy pracodawcy nie uda się zapewnić takiej temperatury nie może tłumaczyć się względami ekonomicznymi, czyli na przykład wysokimi kosztami ogrzewania. Wyjątki stanowią wyłącznie takie sytuacje, w których niska temperatura musi być utrzymywana ze względów technologicznych (jak chociażby w chłodni). 18 stopni Celsjusza to z kolei temperatura jaką pracodawca musi zapewnić w pomieszczeniu, w którym wykonywane są lekkie prace fizyczne, lub prace biurowe.

Pracującym w zimę na powietrzu szef musi zapewnić miejsce, w którym będą mogli ukryć się przed mrozem, albo się przebrać. Takie pomieszczenie powinno mieć minimum 8 metrów kwadratowych powierzchni i panująca w nim temperatura nie może spadać poniżej 16 stopni Celsjusza. Dodatkowo za pracę w trudnych warunkach (poniżej 10 stopni) pracownik powinien otrzymać gorące napoje i posiłek profilaktyczny o określonej wartości kalorycznej (1500 kcal dla mężczyzn 1000 kcal dla kobiet).

Co robić kiedy pracodawca nie przestrzega tych przepisów i temperatura w miejscu pracy spada poniżej 14 stopni Celsjusza?

- Brak odpowiedniej temperatury w miejscu pracy to naruszenie zasad BHP. W kodeksie pracy jest ogólny przepis, który mówi, że kiedy warunki pracy nie odpowiadają przepisom BHP pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego - wyjaśnia Gałęzowski.- W każdym przypadku można także zgłaszać naruszenie zasad BHP do Państwowej Inspekcji Pracy aby przeprowadziła kontrolę u pracodawcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zima w pracy: Pracodawca musi zapewnić ciepło w pomieszczeniach - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki