18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi będą jak kolejka górska

Jacek Wierciński
P. Świderski/archiwum DB
W kwietniu rozstrzygnięty zostanie przetarg na tabor dla PKM. Nowe pociągi mocą silników przypominać będą... kolejkę górską. Różnica wysokości, jaką będą musiały pokonać, to ponad 130 metrów.

Ponad 100 milionów złotych kosztować będzie 10 spalinowych składów, które pojadą budowaną obecnie linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Różnica wysokości, jaką będą musiały pokonać, to ponad 130 metrów.
Dostępne dla niepełnosprawnych - co najmniej w 40 proc. niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy dwuczłonowe muszą mieć miejsce dla co najmniej 250 pasażerów (w tym minimum 100 siedzących), a trójczłonowy - 350 miejsc (minimum 150 siedzących). Podróżni będą mieć dostęp do próżniowych toalet, bezprzewodowego internetu oraz możliwość przewozu rowerów. Prawdziwym jednak wyzwaniem jest jednostka napędowa, jaka będzie się musiała znaleźć w pociągu.

- Różnica poziomów pomiędzy poszczególnym fragmentami trasy przekracza 130 metrów, więc zarówno silniki kolejki, jak i hamulce będą musiały być najwyższej jakości. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 120 kilometrów na godzinę - zaznacza Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu ds. Transportu w Urzędzie Marszałkowskim.

W każdym przedsionku wagonu i toalecie zainstalowany zostanie intercom, umożliwiający alarmową komunikację głosową pasażera z obsługą pojazdu w kabinie motorniczego. Składy wyposażone zostaną także w system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, które oprócz przekazywania komunikatów, dzięki technologii GPS zawiadamiać będą m.in. o położeniu pociągu. Motorniczowie będą w stałym kontakcie z Lokalnym Centrum Sterowania, które budowane jest przy przystanku kolejki "PKM Matarnia".

Zakup taboru jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość zamówienia szacowana jest na 119,33 mln zł netto, z czego unijne dofinansowanie wynosi 70,23 mln zł.

Otwarcie kopert w przetargu zaplanowano na 16 kwietnia. O wyborze tej najkorzystniejszej zadecyduje nie tylko cena, ale też m.in. koszt utrzymania pociągów, zużycie paliwa czy moc silnika.

Kiedy pierwsze dwie PKM-ki mają być dostarczone do Gdańska? Więcej na ten temat przeczytasz w poniedziałkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" z 7.04.2014 r. albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki