Czerwony Most - tak brzmi nazwa dworca, którego powstanie planowane jest na terenach PKP między Traktem Świętego Wojciecha oraz ulicami Sandomierską i Mostową.
- Nowy obiekt ma łączyć różne rodzaje transportu w Gdańsku: kolej dalekobieżną, metropolitalną, Szybką Kolej Miejską, tramwaje, autobusy, samochody - mówi Tadeusz Mendel, kierownik Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska, pomysłodawca i autor koncepcji budowy Czerwonego Mostu. - Powstanie tam jeden z największych w Gdańsku parkingów dla samochodów, liczący ok. 3 tys. miejsc. Planowane jest też urządzenie lądowiska dla helikopterów - ratunkowych, ale również przybywających z VIP-ami, np. z prezydentem czy premierem.
Czerwony Most stanie się, w zamierzeniu projektantów, jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w Trójmieście. Układ torów ma być taki, by przyjeżdżający rano tramwajami i kontynuujący podróż w kierunku śródmieścia czy dalej do Gdyni, nie przeciskali się tunelami do pociągów. Wystarczy, że przejdą przez szerokość peronu. Większy dystans będą pokonywali w drodze powrotnej. Przy okazji zrobią zakupy, bo w obrębie Czerwonego Mostu przewidziane jest duże centrum handlowe.
Nowy dworzec kolejowy ma służyć przede wszystkim mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska. Teraz mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy osób, a po rozbudowie ok. 150 tysięcy.
Gdańsk Południe ma być połączone z Czerwonym Mostem bezkolizyjnie - mostem nad Traktem św. Wojciecha oraz torami linii kolejowej Gdańsk - centrum kraju. Nad Traktem i torami pobiegnie też przedłużona ulica Cienista, dzięki temu łatwy będzie dojazd z Chełmu. Rozpoczęcie budowy planowane jest po roku 2014, gdy będzie można wnioskować o kolejne fundusze z UE.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?