Pomorska Kolej Metropolitalna: Pojezierze przybliży się do...

    Pomorska Kolej Metropolitalna: Pojezierze przybliży się do Trójmiasta

    Kazimierz Netka

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Pomorska Kolej Metropolitalna: Pojezierze przybliży się do Trójmiasta
    O tym, że kiedyś istniała linia kolejowa z Gdańska Wrzeszcza przez Zaspę, wzgórza morenowe na Suchaninie, przez Gdańsk Kokoszki aż na pojezierze, wie niewiele osób. Czasami ktoś zdziwi się, ujrzawszy zamknięte teraz, tajemnicze tunele na stacji we Wrzeszczu. To właśnie jest dawne przejście z peronu dla pociągów dalekobieżnych do kolei tzw. kokoszkowskiej.
    Pomorska Kolej Metropolitalna: Pojezierze przybliży się do Trójmiasta
    O odbudowie trasy kolejowej z Gdańska Wrzeszcza w głąb województwa i połączenie jej m.in. z Kartuzami, mówiono od dawna. To przedsięwzięcie bardzo kosztowne. W 1945 roku wiadukty nad ulicami, np. Słowackiego, zostały zniszczone. Potem zdemontowano szyny na tej trasie. Szlak kolejowy trzeba odbudowywać niemal od podstaw, od Wrzeszcza po Gdańsk Kiełpinek. Podawane są różne kwoty, potrzebne na urzeczywistnienie tych planów. Minister Elżbieta Bieńkowska szacuje go na 800 mln złotych.

    Krzysztof Rudziński, prezes zarządu spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, której zadaniem jest odbudowa tej trasy kolejowej, ocenia, że wraz z odsetkami od kredytów sięgnie nawet 900 mln złotych. W tej sumie, tzw. koszty kwalifikowane, czyli te, które uwzględni Komisja Europejska, przyznając dotację, wynoszą 760 mln złotych. Dotacja wyniesie więc około 600 mln złotych.
    To jednak nie wszystko. Żeby Pomorska Kolej Metropolitalna na całym swym odcinku (z Gdańska Wrzeszcza, przez wzgórza morenowe, lotnisko w Rębiechowie, Osowę do Gdyni Głównej) mogła funkcjonować, potrzeba znacznie więcej pieniędzy, razem ponad miliard złotych. Dlatego wsparcie unijnymi dotacjami odbywa się z dwóch źródeł: na odbudowę fundusze unijne pochodzą z zarządzanego centralnie Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Na modernizację trasy Kościerzyna - Gdynia (po jej części pojadą pociągi PKM) fundusze są z zasobów z Regionalnego Programu Operacyjnego będącego w dyspozycji Zarządu Województwa Pomorskiego.

    WSZYSTKO O POMORSKIEJ KOLEI METROPOLITALNEJ

    W środę marszałkowie województwa podpisali dwie umowy z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA dotyczące dwóch projektów rewitalizacji i modernizacji: tzw. "Kościerskiego korytarza kolejowego" odcinka Kościerzyna - Gdynia linii kolejowej nr 201 oraz tzw. Helskiego korytarza kolejowego - linii kolejowej nr 213 Reda - Hel. Projekt pierwszy będzie realizowany od kwietnia 2011 do sierpnia 2013 r. Ma na celu poprawę warunków obsługi ruchu pasażerskiego poprzez wymianę nawierzchni kolejowej, wzmocnienie podtorza, zabezpieczenie przejazdów kolejowych, modernizacje peronów wraz z ustawieniem wiat i wymianą oświetlenia, remonty obiektów inżynierskich. Efektem realizacji projektu będzie wstrzymanie degradacji linii, skrócenie czasu przejazdu, podniesienie poziomu obsługi podróżnych oraz poprawa warunków ekologicznych. Koszt przedsięwzięcia to 202,35 mln zł, zaś unijne dofinansowanie wynosi 117 mln zł. To przedsięwzięcie ma służyć sprawnej realizacji pierwszego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, z Rębiechowa do Gdyni Głównej.

    Co nam da Pomorska Kolej Metropolitalna? Mieszkańcom wzgórz morenowych łatwiej będzie dotrzeć do centrum Gdańska. Znacznie będzie skrócony dojazd na lotnisko. Trasa tej kolei metropolitalnej zostanie powiązana z funkcjonowaniem innych rodzajów komunikacji miejskiej: z tramwajami i autobusami.

    Autorzy koncepcji budowy PKM liczą, że dojeżdżający teraz autami z tzw. górnego tarasu do centrum Gdańska zmienią swe przyzwyczajenia i zaczną korzystać z autobusów. Jeżeli tak się nie stanie, budowa tej kolei straci sens.

    W przyszłości PKM ma zostać przedłużona - do projektowanego obecni przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. W głąb województwa PKM jest wytyczona aż do Bytowa.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co to za artykuł?

      podpis (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 15

      1. "Autorzy koncepcji budowy PKM liczą, że dojeżdżający teraz autami [ciach] zaczną korzystać z autobusów. Jeżeli tak się nie stanie, budowa tej kolei straci sens." Autorzy koncepcji liczą, że...rozwiń całość

      1. "Autorzy koncepcji budowy PKM liczą, że dojeżdżający teraz autami [ciach] zaczną korzystać z autobusów. Jeżeli tak się nie stanie, budowa tej kolei straci sens." Autorzy koncepcji liczą, że dojeżdżający zaczną korzystać z kolei! Do autobusów wystarczy WZ i Słowackiego.
      2. "W przyszłości PKM ma zostać przedłużona - do projektowanego obecni przystanku SKM Gdańsk Śródmieście." To zdanie powinno brzmieć: W przyszłości do zbudowanego przystanku G. Śródmieście dojedzie PKM. Przystanek powstanie przed PKM!
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jakie wzgórza morenowe na Suchaninie"

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 17

      Czy autor rozróżnia gdzie jest Suchanino, a którędy biegła stara linia kolejowa z Wrzeszcza do Kokoszek? Może najpierw wypadałoby spojrzeć na mape a potem napisać art?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama