Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Gdynia wznawia produkcję statków!

Jacek Klein
W dużym doku w Gdyni będą budowane statki.
W dużym doku w Gdyni będą budowane statki.
Gdyński zakład odżyje 15 listopada na nowo. Będzie praca dla części byłych stoczniowców.

Stocznia w Gdyni przeżywa dzisiaj swoistą reaktywację. Położona zostanie stępka pod budowę statku Heavy Lift Jack-Up Vessel dla armatora niemieckiego Beluga-Hochtief Offshore GmbH. Stocznia Crist SA, która od niedawna jest właścicielem dużego suchego doku oficjalnie wznawia produkcję na terenie byłej Stoczni Gdynia. Budowa może dać ok. 100-120 dodatkowych miejsc pracy, także dla byłych gdyńskich stoczniowców.

Przeczytaj o wyprzedaży majątku gdyńskiej stoczni

Inforamcja o zwolnieniach grupowych w stoczni

- Kilka tygodni temu nasza spółka wykupiła z majątku byłej Stoczni Gdynia najważniejsze urządzenia produkcyjne, w tym suchy dok umożliwiający realizację najbardziej skomplikowanych konstrukcji okrętowych - mówią Krzysztof Kulczycki i Ireneusz Ćwirko, założyciele stoczni Crist. - Mamy zawodową satysfakcję, że w tak krótkim okresie, po intensywnych negocjacjach, możemy na terenach byłej gdyńskiej stoczni wznowić produkcję okrętową o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego.

Za duży dok oraz suwnicę Crist zapłacił 175 mln zł. We wcześniejszych przetargach na majątek Stoczni Gdynia kupił za ponad 38 mln zł sąsiednie tereny z halą do prefabrykacji kadłubów.
- To powrót produkcji stoczniowej w Gdyni. W najbliższym czasie przewidujemy podpisanie kolejnych kontraktów na jednostki offshore, hydrotechniczne czy związane z energetyką morską - mówi Andrzej Szwarc, dyrektor do spraw rozwoju Crist SA. - Do przełomu roku możemy stworzyć ok. 200 dodatkowych miejsc pracy. Zatrudnienie będziemy chcieli zwiększać nadal. Obecnie zatrudniamy ok. 400 pracowników, w połowie przyszłego roku przy budowie statków pracować może ok. 1000 osób.

Stocznia liczy, że dzięki dobremu i terminowemu wykonaniu zamówienia zdobędzie kontrakt na budowę kolejnych dwóch, trzech podobnych jednostek. - W tej chwili realizujemy sześć kontraktów - dodaje Szwarc. - Perspektywy rysują się korzystnie, wydaje się, że branża okrętowa powoli wychodzi z dołka.

Kontrakt na budowę specjalistycznego statku dla niemieckiego armatora wart jest prawie 200 mln euro, a więc wielokrotnie przewyższa koszty zakupu stoczniowego majątku. Jednostka, będąca jedną z największych do tej pory zbudowanych w swojej klasie, przeznaczona jest do prac instalacyjnych przy budowie morskich farm wiatrowych oraz do wszelkiego rodzaju prac pomocniczych na rynku offshore.

Pierwsza informacja o wznowieniu produkcji w Stoczni Gdynia

Będzie całkowicie autonomiczną jednostką pływającą spełniającą wszystkie kryteria bezpieczeństwa, żeglugi i eksploatacji. Crist przekaże armatorowi całkowicie wyposażony statek w pierwszej połowie roku 2012.

Po likwidacji gdyńskiej stoczni duży suchy dok był wynajmowany przez stocznię Crist i gdańską Stocznię Remontowa SA. Na stoczniowe tereny przenoszą się także inni nabywcy majątku. Stocznia Remontowa Nauta i Energomontaż-Północ, który kupił mały suchy dok. Ta druga firma złożyła już wniosek o objęcie Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną. W Gdyni także chce budować konstrukcje typu offshore.

100 - tyle dodatkowych miejsc pracy zostanie stworzonych dzięki kontraktowi.

5 tys. - ponad tylu stoczniowców straciło pracę w wyniku likwidacji Stoczni Gdynia.

2,5 tys. - około tylu z nich może wrócić do pracy przy budowie statków.

Czy to nowy początek stoczni?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Stocznia Gdynia wznawia produkcję statków! - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki