Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej kontenerów w trójmiejskich portach. Będzie jeszcze więcej?

Jacek Sieński
W małym terminalu GTK, obsługującym małe kontenerowce dowozowe o pojemności kilkuset TEU
W małym terminalu GTK, obsługującym małe kontenerowce dowozowe o pojemności kilkuset TEU Adam Warżawa/Archiwum
Zwiększają się przeładunki kontenerów w portach Trójmiasta. Coraz większe kontenerowce wpływają do portu gdańskiego, a także do portu gdyńskiego. A ma być jeszcze lepiej.

Do gdańskiego portu zewnętrznego, do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA, od zeszłego roku przypływają największe kontenerowce na świecie, jakimi są gigantyczne statki duńskiego armatora Maersk Line, o pojemności 18 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

Wiodącymi terminalami kontenerowymi w Trójmieście, jeśli chodzi o wielkość obrotów, pozostają DCT Gdańsk SA i BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy SA w Gdyni. W ubiegłym roku, w stosunku do roku 2012, przeładunki najbardziej wzrosły w DCT i GCT - Gdynia Container Terminal SA. Natomiast w ostatnich latach spadek obrotów odnotował Gdański Terminal Kontenerowy SA.

Maciej Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk SA, uważa, że rok 2013 był na polskim rynku przewozów kontenerowych bardzo interesujący. Mimo ograniczonego wzrostu produktu krajowego brutto ilość ładunków przeładowanych w naszych portach, w porównaniu do roku poprzedniego, zwiększyła się o niemal 19 proc. Stało się tak dzięki rosnącym przeładunkom towarów przeznaczonych na eksport, co stanowiło pomyślny prognostyk dla całej polskiej gospodarki. W każdym z terminali morskich sytuacja była inna. W 2013 roku obroty w DCT osiągnęły 1,15 mln TEU, co stanowiło wynik o 28 proc. lepszy niż w ubiegłym roku. Po raz pierwszy też w polskim terminalu kontenerowym przeładunki roczne przekroczyły 1 mln TEU. Znaczny wzrost przeładunków w DCT wynikał z wyraźnie ożywiającej się wymiany towarowej na rynkach polskim, krajów nadbałtyckich i Rosji, które są obsługiwane w tym terminalu.

Według prezesa Kwiatkowskiego, bieżący rok zapowiada się dla DCT równie pomyślnie jak miniony. Trzy największe linie żeglugowe na świecie zawiązały Alians P3. Wkrótce Unia Europejska, Chiny i Stany Zjednoczone mają wyrazić zgodę na rozpoczęcie jego działalności operacyjnej.
- W ubiegłym roku przeładowaliśmy 333 549 TEU, o 28 procent więcej niż w roku 2012 - zaznacza Jerzy Czartowski, prezes Gdynia Container Terminal. - Choć funkcjonujemy w warunkach dużej konkurencji, jaką stanowią terminale DCT i BCT, który z nami sąsiaduje. Obecnie nasze roczne możliwości przeładunkowe wynoszą 350 tysięcy TEU. Realizujemy jednak etapowo inwestycje, ze wsparciem z funduszy Unii Europejskiej, mające doprowadzić do zagospodarowania całego terenu terminalu o całkowitej powierzchni 19 hektarów, przylegającego do nabrzeża Bułgarskiego portu gdyńskiego. Po ich zakończeniu w 2016 roku osiągniemy roczną zdolność przeładunkową 600 tysięcy TEU.

Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BTC, poinformował, że w 2013 roku w gdyńskim terminalu przeładowano 394 478 TEU, o 3,4 proc. mniej niż rok wcześniej, ale przy jednoczesnym zwiększeniu przychodów. W tym roku planowane jest obsłużenie 411 tys. TEU. Obecnie roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 750 tys. TEU. BCT realizuje duży program inwestycyjny, mający doprowadzić w najbliższych latach do zwiększenia jej do 1,2 mln TEU. Jednakże jest to uzależnione od inwestycji planowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Ubiegłoroczny spadek przeładunków w gdyńskim terminalu spowodowany był głównie wahaniami podaży kontenerów przewożonych na krótkich liniach, szczególnie zaś - prowadzących do Rosji.
[email protected]

Całą treść artykułu można przeczytać w czwartkowym (23.01.2014) wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" i na stronie prasa24.pl.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki