Prof. Czapiński: Wystarczą aktywni uczniowie i rozsądni...

    Prof. Czapiński: Wystarczą aktywni uczniowie i rozsądni nauczyciele

    Zdjęcie autora materiału

    Polska

    Rozmowa z prof. Januszem Czapińskim, psychologiem społecznym z Uniwersytetu Warszawskiego.
    Prof. Czapiński: Wystarczą aktywni uczniowie i rozsądni nauczyciele

    ©Polskapresse

    JUNIOR MEDIA... I TWORZYSZ WŁASNĄ GAZETĘ!


    Czy warto namawiać uczniów do zakładania gazetek szkolnych?
    Warto. Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest jedną z trzech głównych dziedzin objętych badaniami PISA, czyli Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. W tych badaniach polska młodzież osiąga coraz lepsze wyniki, ale mamy jeszcze trochę do odrobienia.

    Zdaniem niektórych metodyków i językoznawców polska młodzież ma naprawdę spore problemy z czytaniem i pisaniem...
    Wyniki PISA jednoznacznie pokazują, że między 2000 r. a 2006 r. odsetek uczniów z tego typu problemami zmniejszył się o 30 proc.
    Polska znalazła się w grupie niewielu państw, które osiągnęły tak dobry rezultat. Lepsze wyniki osiągnął tylko Lichtenstein, z 35-procentowym spadkiem. W większości innych krajów można zaobserwować odwrotny proces. Generalnie problem polega na tym, by umiejętnie połączyć to, czego uczy szkoła, z tym, co dokonuje się w rozwoju cywilizacyjnym - wielością sposobów komunikowania, rozwojem internetu. Bolączką polskiej szkoły jest nuda, na którą narzeka ponad połowa uczniów. Uczniów, którzy na co dzień korzystają z komputerów, internetu, czerpią z niego większość informacji, a potem muszą spędzić pół dnia w staroświeckiej szkole niewykorzystującej wszystkich dostępnych we współczesnym świecie instrumentów.

    Pozostaje jeszcze pytanie - czy uczniowie zechcą podzielić się swoimi informacjami z rówieśnikami?
    Nikt tego jeszcze nie zbadał, ale jestem głęboko przekonany, że w szkołach, zwłaszcza w gimnazjach i liceach ogólnokształcących, nie zabraknie zainteresowanych tzw. dziennikarstwem obywatelskim.

    Na czym opiera Pan to przekonanie?
    Wystarczy zajrzeć do internetu, gdzie młodzi prowadzą blogi, śledzą wydarzenia, komentują je. Krótko mówiąc - zajmują się dziennikarstwem. Należy docenić tę aktywność, by stała się ona czynnikiem poprawiającym pozycję ucznia w szkole. Trzeba ich tylko wyłowić i zachęcić do stworzenia gazet szkolnych. Do tego potrzebni są mądrzy pedagodzy, którzy będą czuwać nad rozwojem młodych dziennikarzy i pomogą nadać temu dobry szlif. Z drugiej strony nie mogą zakładać zespołowi gazetki kagańca.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      junior lab mega misja junior recenzuje junior recenzuje

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Polub nas na Facebooku

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      MISTRZOWIE SMAKU Wielki plebiscyt gastronomiczny - głosowanie zakończone

      MISTRZOWIE SMAKU Wielki plebiscyt gastronomiczny - głosowanie zakończone

      Konkurs „Gmina na 6” [formularz zgłoszeniowy]

      Konkurs „Gmina na 6” [formularz zgłoszeniowy]

      Karol ma jedno marzenie:

      Karol ma jedno marzenie: "Chcę wrócić do domu" [nasza akcja]

      Letnie inwestycje drogowe na Pomorzu. Gdzie utrudnienia w ruchu?

      Letnie inwestycje drogowe na Pomorzu. Gdzie utrudnienia w ruchu?

      Gry On Line - Zagraj Reklama