Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sposób na Spacerową, czyli jak odkorkować gdańskie drogi

Redakcja
Ulica Spacerowa. Rano sznur samochodów z Osowej do centrum, po południu w kierunku przeciwnym
Ulica Spacerowa. Rano sznur samochodów z Osowej do centrum, po południu w kierunku przeciwnym archiwum
Każdy z nas może zasugerować urzędnikom zmiany w ruchu, by usprawnić przejazd

Jeśli masz pomysł, jak zmniejszyć korki na ulicach Gdańska, podziel się nim z urzędnikami. Zarząd Dróg i Zieleni zapewnia, że bierze pod uwagę rozwiązania proponowane przez mieszkańców.

Muszą jednak spełniać dwa warunki: nie mogą się wiązać z wielkimi kosztami i powinny być łatwe w realizacji. To dobra wiadomość dla mieszkańców Osowej, którzy się zorganizowali i na jednym z portali społecznościowych dzielą się pomysłami na polepszenie sytuacji na gdańskich drogach. Do dyskusji w sieci włączyło się już ponad 200 osób. Wszyscy są zgodni, że przejazd ulicą Spacerową to koszmar.

Mieszkańcy Gdańska, którzy rano zjeżdżają do centrum, a wieczorem wracają do Osowej, stoją w gigantycznych korkach.

- Najszybszym i nieparaliżującym ruchu rozwiązaniem jest wybudowanie Nowej Spacerowej, czyli drugiego pasma z węzła Owczarnia, przez Kościerską, Bytowską, z wylotem np. w Polanki na wysokości V LO - pisze jeden z uczestników akcji. - Po zakończeniu inwestycji można skierować ruch Oliwa - Osowa jedną dwupasmówką, a Osowa - Oliwa drugą.

Biorąc pod uwagę, że ewentualna budowa odbywałaby się całkowicie niezależnie od obecnego ruchu, inwestycja mogłaby przebiegać znacznie szybciej i nie zakłócałaby dodatkowo komunikacji.

Kolejnym sposobem na korki mógłby być też, zdaniem internautów, zmienny pas ruchu. Rano dwa pasy mogłyby przebiegać w kierunku Oliwy, a po południu - odwrotnie. Poboczny pas byłby przeznaczony dla pojazdów uprzywilejowanych, autobusów i taksówek. Dyskutanci przekonują, że to dobre, bo dynamiczne rozwiązanie:

- ZDiZ mógłby natychmiastowo reagować na sytuację drogową, a harmonogram można by ułożyć na podstawie analizy przepływu samochodów - dodają. - Potrzebna będzie tylko ekipa obsługi, która codziennie będzie jeździć i na przykład przestawiać oznakowanie (odblaskowymi pachołkami wtykanymi w przygotowane otwory w jezdni) tak, aby kierowca jasno widział, jak ma jechać.

Wydział Inżynierii Ruchu ZDiZ nie uważa jednak, by głównym problemem Spacerowej była za mała liczba pasów.

- Miejscami krytycznymi są tam węzły i skrzyżowania - zauważa kierownik Tomasz Wawrzonek. - Tak czy inaczej, rozpatrujemy wszystkie koncepcje mieszkańców. Często nnie potrzeba rewolucji, by zmienić trudne komunikacyjnie miejsca.

Na prośby mieszkańców pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni średnio 50 razy w roku zmieniają działanie sygnalizacji świetlnej.

- Gdy wszyscy narzekali na korki w Jasieniu, przyszedł do nas jeden z mieszkańców i zaproponował inną synchronizację świateł - mówi Tomasz Wawrzonek. - Sprawdziliśmy to i faktycznie, zaproponowane przez niego rozwiązanie okazało się skuteczne.

W internetowej dyskusji pojawiły się także propozycje, by obniżyć w Gdańsku ceny biletów komunikacji miejskiej i w ten sposób zachęcić ludzi do korzystania z autobusów, zamienić samochód na rower lub nie jechać w pojedynkę i zabierać ze sobą sąsiadów, co znacznie zmniejszyłoby liczbę aut.

Propozycje rozwiązań składać można także w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku przy ul. Partyzantów 36.

PODZIEL SIĘ Z NAMI SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI

Masz pomysł na usprawnienie ruchu? Napisz e-mail na adres [email protected]. Wszystkie sugestie przekażemy do ZDiZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki