Ubywa węgla, przybywa aut

    Ubywa węgla, przybywa aut

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Prawie 8,8 mln ton towarów przeładowano w pierwszym półroczu bieżącego roku przy nabrzeżach portu gdańskiego, co jest ilością o około 2,4 mln ton mniejszą niż w pierwszym półroczu zeszłego roku.
    Spadek przeładunków ogółem, w porównaniu z ostatnimi, minionymi latami, spowodowały przede wszystkim zmniejszające się załadunki węgla w Terminalu Węglowym i zahamowanie tranzytu ropy rosyjskiej, po którą przypływały do Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym wielkie zbiornikowce. Niedobór węgla i ropy częściowo zrekompensował wzrost przeładunków towarów drobnicowych.

    - Zmniejszające się załadunki polskiego węgla, ekspediowanego do odbiorców zagranicznych drogą morską, nie są niespodzianką, bo były zapowiadane - zaznacza Marek Czernowski, główny dyspozytor Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

    - Co prawda plan spółki Port Północny, będącej operatorem w Terminalu Węglowym, przewidywał załadowanie na statki do końca roku półtora miliona ton węgla, czyli ilości nieodbiegającej od tej, jaką obsłużono w ubiegłym roku, ale w porównaniu z rokiem 2007 przeładowano go jednak mniej.

    Jeśli chodzi o rosyjską ropę, której przeładunki ustały z powodu niepodpisania w ubiegłym roku umowy na jej tranzyt, to sytuacja zmieni się na lepsze. Na początku tego miesiąca zawarto porozumienie z gestorem ładunku, co umożliwia wznowienie jej przeładunków w bazie paliwowej.

    Od stycznia do czerwca tego roku w porcie gdańskim obsłużono o ponad 300 tys. mniej towarów masowych aniżeli w takim samym okresie ubiegłego roku. Zabrakło klinkieru, którego załadunki stanowiły spory procent ładunków masowych i spadły wyładunki kruszyw, wykorzystywanych w budownictwie dróg. Zapewne, gdy znowu ruszy budowa autostrad, kruszyw przybędzie.

    Z kolei załadunków części siarki kopalnej, transportowanej statkami do kontrahentów zagranicznych, dokonuje się nie tylko w bazie Siarkopolu, jak niegdyś. Większe statki o nośności powyżej 30 tys. ton, przypływające po nią, obsługiwane są w porcie gdyńskim, w którym głębokość przy nabrzeżu bazy masowej jest większa.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    NASZE AKCJE

    Wideo