Spadek przeładunków ogółem, w porównaniu z ostatnimi, minionymi latami, spowodowały przede wszystkim zmniejszające się załadunki węgla w Terminalu Węglowym i zahamowanie tranzytu ropy rosyjskiej, po którą przypływały do Bazy Paliw Płynnych w Porcie Północnym wielkie zbiornikowce. Niedobór węgla i ropy częściowo zrekompensował wzrost przeładunków towarów drobnicowych.
- Zmniejszające się załadunki polskiego węgla, ekspediowanego do odbiorców zagranicznych drogą morską, nie są niespodzianką, bo były zapowiadane - zaznacza Marek Czernowski, główny dyspozytor Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
- Co prawda plan spółki Port Północny, będącej operatorem w Terminalu Węglowym, przewidywał załadowanie na statki do końca roku półtora miliona ton węgla, czyli ilości nieodbiegającej od tej, jaką obsłużono w ubiegłym roku, ale w porównaniu z rokiem 2007 przeładowano go jednak mniej.
Jeśli chodzi o rosyjską ropę, której przeładunki ustały z powodu niepodpisania w ubiegłym roku umowy na jej tranzyt, to sytuacja zmieni się na lepsze. Na początku tego miesiąca zawarto porozumienie z gestorem ładunku, co umożliwia wznowienie jej przeładunków w bazie paliwowej.
Od stycznia do czerwca tego roku w porcie gdańskim obsłużono o ponad 300 tys. mniej towarów masowych aniżeli w takim samym okresie ubiegłego roku. Zabrakło klinkieru, którego załadunki stanowiły spory procent ładunków masowych i spadły wyładunki kruszyw, wykorzystywanych w budownictwie dróg. Zapewne, gdy znowu ruszy budowa autostrad, kruszyw przybędzie.
Z kolei załadunków części siarki kopalnej, transportowanej statkami do kontrahentów zagranicznych, dokonuje się nie tylko w bazie Siarkopolu, jak niegdyś. Większe statki o nośności powyżej 30 tys. ton, przypływające po nią, obsługiwane są w porcie gdyńskim, w którym głębokość przy nabrzeżu bazy masowej jest większa.
W minionym roku, w pierwszym półroczu, Siarkopol wyekspediował 291 tys. ton siarki, a tym roku, do końca czerwca - 160 tys. ton. Towarami masowymi, obsługiwanymi w Gdańsku, są również fosforyty, soda, wapno, mocznik i koks.
Czernowski podkreśla, że w porcie gdańskim zwiększają się systematycznie przeładunki towarów drobnicowych, m. in. kontenerów i samochodów osobowych, które przeładowywane są przy nabrzeżach Oliwskim oraz Wolnego Obszaru Celnego i Terminalu Promowego Westerplatte.
W okresie od stycznia do czerwca 2008 roku przeładowano łącznie 83,5 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. W Gdańskim Terminalu Kontenerowym, w starym wewnętrznym porcie gdańskim, załadowano i wyładowano ze statków 41 tys. TEU, a w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk SA, w Porcie Północnym - 42,5 tys. TEU.
Przeładunki
Węgiel
I półrocze 2008 roku - 966 004 ton
I półrocze 2007 roku - 399 981 ton
Masowe
I półrocze 2008 roku - 1 358 909 ton
I półrocze 2007 roku - 1 666 254tony
Ruda
I półrocze 2008 roku - 6202 tony
I półrocze 2007 roku - 6143 tony tony
Zboże
I półrocze 2008 roku - 377 393 tony
I półrocze 2007 roku - 395 829 ton
Drobnica
I półrocze 2008 roku - 1 575 027 ton
I półrocze 2007 roku - 1 097 761 ton
Paliwa
I półrocze 2008 roku - 5 068 881 ton
I półrocze 2007 roku - 7 112 446 ton
Ogółem
I półrocze 2008 roku - 8 786 393 tony
I półrocze 2007 roku - 11 244 437 ton
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?