Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Rozbudowę lotniska w Rębiechowie czas zacząć

Redakcja
Pierwsza łopata pod budowę nowego terminalu na lotnisku w Rębiechowie zostanie wbita w sobotni poranek. Jednocześnie zamknięty zostanie, już na stałe, fragment ul. Słowackiego od lotniska do wsi Rębiechowo. W ciągu dwóch lat Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zmieni się nie do poznania.

Droga kołowania, nowa płyta postojowa, ale przede wszystkim drugi terminal pasażerski. Jego powstanie to najdroższe, największe i najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie spośród trzech zadań związanych z rozbudową lotniska w Rębiechowie przed finałami Euro 2012. Rozpoczęcie budowy terminalu, którego skraj będzie "zahaczał" o obecne skrzyżowanie ul. Słowackiego i Spadochroniarzy, wymusza zamknięcie fragmentu ul. Słowackiego.

35 lat prowizorki
Gdy w połowie lat 70. otwarto port lotniczy w Rębiechowie, wybudowano też prowadzącą do niego drogę. Miała być tymczasowa. Jak jednak wiadomo, prowizorka w Polsce trzyma się najdłużej, dlatego leśnym odcinkiem ul. Słowackiego oraz drogą od strony wsi Rębiechowo i Banino dojeżdżamy do lotniska od 35 lat. Ale prowizorka powoli się kończy. Z "leśnego" odcinka Słowackiego - od obwodnicy do lotniska - kierowcy będą korzystać jeszcze przez 2-3 lata, do czasu wybudowania Trasy Słowackiego. Ale około trzykilometrowy odcinek Słowackiego pomiędzy lotniskiem i skrzyżowaniem z ul. Nowatorów we wsi Rębiechowo zostanie, na zawsze, zamknięty w sobotę o godz. 9. Władze Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy zapowiadają, że ostatni kierowca, który przejedzie likwidowanym odcinkiem, dostanie atrakcyjny upominek.

Jakie będą zmiany?
Cały ruch tranzytowy z Trójmiasta w kierunku Żukowa i Kartuz, który odbywał się ul. Słowackiego, zostanie skierowany na ul. Budowlanych i Nowatorów. Tę samą trasę - Nowatorów, Budowlanych do obwodnicy i dopiero potem Słowackiego - będą musieli pokonać kierowcy chcący dojechać do lotniska od strony Żukowa. Oznacza to dla nich nadłożenie kilku kilometrów.
"W zamian" dostali wyremontowaną ul. Nowatorów oraz rondo na skrzyżowaniu Nowatorów z Budowlanych. Obie inwestycje kosztowały ponad 29 mln zł. Na Nowatorów, oprócz wymiany nawierzchni, wybudowano zatoki przystankowe, postawiono latarnie, wzdłuż ulicy wyznaczono ścieżkę rowerową. U zbiegu Budowlanych i Nowatorów powstało pierwsze w Gdańsku rondo turbinowe - rondo dwupasmowe, na którym prawym pasem jedzie się do najbliższego zjazdu, a lewym do kolejnego.
Zamknięcie fragmentu Słowackiego i skierowanie ruchu tranzytowego na Budowlanych i Nowatorów nie spowoduje zmian w komunikacji miejskiej - między lotniskiem i wsią Rębiechowo nie kursuje w tej chwili żaden miejski autobus. Trasę będą musiały zmienić natomiast pekaesy jeżdżące na trasie Wrzeszcz - Kartuzy. Nie będą dojeżdżać do lotniska.
Dojazd do lotniska będzie możliwy ulicą Słowackiego z Wrzeszcza oraz Spadochroniarzy z Osowej. Zachowany zostanie skręt ze Słowackiego w Spadochroniarzy. W kolejnych miesiącach budowy obecny przebieg Słowackiego na wysokości lotniska zostanie zlikwidowany - ulica będzie przesunięta o kilkadziesiąt - kilkaset metrów w stronę Osowej.

Terminal to priorytet
Terminal wybuduje Budimex SA. Zainkasuje za to 153 mln zł. Zgodnie z kontraktem, prace muszą się zakończyć do lutego 2012 r. Nowy terminal wraz z obecnie istniejącym sprawią, że w Rębiechowie będzie się mogło każdego roku odprawić do 5 mln podróżnych. Dziś górna granica to 3 mln. I to teoretycznie, bo w rekordowych dla gdańskiego lotniska latach 2008 i 2009 liczba odpraw każdego roku wyniosła ok. 1,9 mln osób. Mimo to każdy, kto choć raz się w Rębiechowie odprawiał, wie, że jest tam niemiłosiernie ciasno. Obecny terminal oddano do użytku w 1997 r. z założeniem, że będzie się w nim odprawiało do miliona pasażerów rocznie.

Nowa płyta postojowa
Budimex SA wygrał przetarg nie tylko na budowę drugiego terminalu, ale także nowej płyty postojowej. 1 września 2009 r., gdy do Gdańska przyleciały na obchody 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej delegacje z kilkudziesięciu krajów, w Rębiechowie udało się postawić ok. 60 samolotów. Była to jednak sytuacja awaryjna. Na co dzień gdańskie lotnisko dysponuje tylko 23 miejscami postojowymi dla dużych samolotów (klasy C). Dzięki nowej płycie ta liczba się podwoi. Powstaną 22 nowe miejsca; latem na płycie do odladzania będą cztery kolejne.
Koszt budowy - 23 mln zł. Termin realizacji - 22 miesiące.

Droga kołowania
W tej chwili w Gdańsku można dokonać 12 operacji lotniczych (startów i lądowań) na godzinę. Po rozbudowie ich liczba wzrośnie do 30 w ciągu godziny. Będzie to możliwe dzięki drodze kołowania. Obecnie samolototy wjeżdżają z płyty postojowej bezpośrednio na pas startowy.
Droga kołowania powstanie równolegle do pasa startowego prawie na całej jego długości. Ma mieć 2,5 km długości i 23 m szerokości. Wykonawca robót, firma Skanska, zadeklarowała oddanie jej w ciągu 16 miesięcy, choć w warunkach przetargu znalazł się zapis o 22 miesiącach. Skanska otrzyma za ten kontrakt 45 mln zł.

Co jeszcze?
Przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 w Rębiechowie planowanych jest jeszcze kilka innych inwestycji, m.in. budowa nowego systemu bagażowego, płyty do odlodzenia samolotów, nowego budynku dla Straży Granicznej. Zakupiony zostanie także nowy wóz strażacki.

Skąd pieniądze?
168 mln zł na rozbudowę lotniska pochodzi z UE. 195 mln zł wynosić będzie pożyczka bankowa (umowa ma być ostatecznie podpisana w kwietniu). Sama inwestycja pochłonie z tej puli ok. 160 mln zł, reszta zostanie przeznaczona na spłatę podatku VAT oraz na tzw. prefinansowanie dotacji z UE (chodzi o to, by mieć w ręku pieniądze, zanim Bruksela udzieli formalnej zgody na dofinansowanie lotniska). Reszta pochodzić będzie ze środków własnych spółki oraz z podwyższenia jej kapitału zakładowego przez udziałowców. Z tego tytułu na konto spółki zostanie przelane, w dwóch transzach w 2010 i 2011 r., w sumie 55,5 mln zł. Najwięcej - 19 460 000 zł - dołoży gmina Gdańsk. Niewiele mniej, bo 19,04 mln, da Urząd Marszałkowski. Spółka Polskie Porty Lotnicze przeleje na konto Rębiechowa 10 mln, Sopot 5 mln, a Gdynia 2 mln.

Przejazd nie powinien się wydłużyć
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku
- Przeprowadziliśmy komputerowe symulacje natężenia ruchu w ciągu ul. Budowlanych i Nowatorów. Wyszło, że nie powinny tworzyć się tam korki. Pewne problemy mogą się pojawić przy skręcie w lewo ze Słowackiego w Budowlanych. Z naszych obliczeń wynika, że na Słowackiego nie będzie się tworzyć kolejka oczekujących aut - te samochody, które wjadą na skrzyżowanie, od razu z niego zjadą. Przejazd przez Budowlanych i Nowatorów jest o 1,2 km dłuższy niż przejazd przez starą Słowackiego. Jednak biorąc pod uwagę, że Nowatorów została niedawno wyremontowana i poszerzona, czas przejazdu nie powinien ulec wydłużeniu.

Mogą być problemy z parkowaniem
Włodzimierz Machczyński, prezes spółki Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy.
- Uspokajam pasażerów, że budowa, która trwać będzie przez dwa najbliższe lata, nie spowoduje większych utrudnień w bieżącej pracy lotniska. Nie zajdzie na przykład
konieczność zmniejszenia liczby operacji lotniczych czy odpraw podróżnych. Pewne problemy wystąpią natomiast z miejscami parkingowymi - od soboty likwidujemy część z nich. Projekt rozbudowy lotniska zakłada jednak także budowę nowych parkingów. Uczulam jednocześnie kierowców, że wespół z policją będziemy walczyć z kierowcami parkującymi w rejonie lotniska w miejscach niedozwolonych.
Będziemy w tej kwestii bardzo konsekwentni.

Wojna "lotniskowa"
Kilka tygodni temu opinię publiczną rozgrzał spór Gdańska z Gdynią o lotniska w Rębiechowie i Kosakowie. Poszło o to, że władze Gdyni zdecydowały się wesprzeć rozbudowę Rębiechowa kwotą tylko 2 mln zł (Gdańsk - 19 mln zł), deklarując jednocześnie zainwestowanie ponad 100 mln zł w rozwój Kosakowa. Wiele wątpliwości wyjaśniono podczas debaty, którą zorganizowała redakcja "Dziennika Bałtyckiego". Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni, powiedział w jej trakcie, że Gdynia do Euro 2012 wykona w Kosakowie tylko niezbędne prace, na które trzeba będzie wydać zapewne kilkanaście milionów złotych. Kosakowo nie będzie konkurować z Rębiechowem, lecz uzupełniać jego ofertę, skupiając się w pierwszych latach na obsłudze małych prywatnych samolotów, tzw. general aviation.

SKOMENTUJ
Czy wykonawcy zdążą do 2012?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Gdańsk: Rozbudowę lotniska w Rębiechowie czas zacząć - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki