Realizację tej inwestycji przewiduje uchwała Rady Ministrów z 13 listopada 2007. Oznacza to, że do portu elbląskiego będą mogły wpływać z Bałtyku statki pełnomorskie o zanurzeniu do 4-5 m i nośności 3500-4000 ton. W rezultacie, obok portów morskich w Gdańsku i Gdyni, nad zatoką powstanie trzeci.
Zgodnie z ustaleniami ekspertów, kanał udostępniający port elbląski statkom morskim nie spowoduje pogorszenia sytuacji pozostałych portów, leżących nad zatoką. Elbląg nie będzie konkurować z dużymi portami, a pełnić rolę rejonu przeładunkowego towarów, których one nie obsługują. Posiada on też deklaracje potencjalnych kontrahentów z Ukrainy i Białorusi, zainteresowanych obsługą ich ładunków. W przyszłości możliwe będzie również zaoferowanie przez Elbląg przeładunków klientom ze Słowacji i Mołdawii. W portach trójmiejskich ładunki tranzytowe z krajów wchodnioeuropejskich i południowoeuropejskich stanowią minimalny odsetek w ogólnych obrotach. Stąd oferty Gdańska, Gdyni i Elbląga będą wzajemnie się uzupełniać, na czym skorzystają nasze firmy transportowe i logistyczne. W Elblągu mają być zbudowane, z udziałem kapitału ukraińskiego i białoruskiego, nowe terminale i place składowe.
Port elbląski zostanie z czasem dostosowany do funkcji portu morskiego. Planowane są inwestycje, które poprawią warunki nawigacyjne, obejmujące wykonanie w porcie obrotnicy dla statków, pogłębienie torów wodnych na zalewie i rzece Elbląg, zbudowanie nowych bocznic kolejowych i modernizację linii kolejowej Elbląg - Morąg - Olsztyn.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?