Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pruszcz Gdański: Umowa na wykonanie obwodnicy podpisana

Wawrzyniec Rozenberg
Umowę na wykonanie obwodnicy Pruszcza Gdańskiego podpisał w poniedziałek Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego, z przedstawicielem firmy Strabag. Gdy tylko pogoda pozwoli, rozpocznie się budowa drogi, na którą kierowcy czekają od 15 lat. A czekają dosłownie, bo przejazd ze wschodniej do zachodniej części miasta zajmuje najczęściej ponad pół godziny.

Przygotowanie do inwestycji trwało rok z okładem. Jesienią 2008 roku burmistrz podjął decyzję o konieczności budowy obwodnicy, nawet kosztem ograniczenia innych inwestycji, służących estetyzacji miasta. Przetarg ogłoszono w kwietniu ubiegłego roku. Rozstrzygnięto go dopiero we wrześniu po odpowiedzi na setki pytań ofertowych. Od tego czasu przegrani w przetargu zaskarżali decyzję, kontrolowano ją więc w Urzędzie Zamówień Publicznych. UZP nie doszukał się nieprawidłowości, co umożliwiło podpisanie umowy z wykonawcą.

Obwodnica o długości 2,4 km kosztować będzie nieco ponad 58 mln zł. Najdroższa będzie estakada nad torami, która wyceniona została na 19,9 mln zł. Natomiast przebudowa mostu nad Radunią to koszt 2,4 mln zł. Sama droga kosztować będzie 16 mln zł. Trasa przebiega podmokłymi gruntami, więc zaplanowano wywiezienie 27 m sześc. torfu. Natomiast na nasypy trzeba będzie dostarczyć 181 tys. metrów sześc. kruszywa. Do budowy wykorzystanych zostanie siedem kilometrów krawężników betonowych i dwa kilometry granitowych.

Pierwotnie zakładano, że obwodnica kosztować będzie ponad 100 mln zł, ale kwota wynikła z przetargu okazała się o połowę niższa.
25 mln zł na ten cel otrzymali samorządowcy Pruszcza Gdańskiego z Regionalnego Programu Operacyjnego Unii Europejskiej.

- Termin zakończenia prac, określony w przetargu, wynosi dwa lata - powiedział burmistrz, Janusz Wróbel. - Konsorcjum Strabag zapowiada znaczne skrócenie czasu trwania inwestycji, więc spodziewam się, że pierwsze samochody pojadą tą trasą w 2011 roku i to będzie koniec ery zakorkowanego Pruszcza Gdańskiego. Razem z obwodnicą planujemy budowę ul. Podmiejskiej, która dodatkowo odciąży centrum miasta, a obecnie jest nieprzejezdna dla samochodów osobowych.

Na tę drogę czekano piętnaście lat
Nowa droga zacznie się przy granicy miasta na ul. Kopernika i po przejściu wiaduktem nad torami zakończy się skrzyżowaniem z drogą krajową nr 1 na wysokości ul. Przemysłowej.
Zaplanowano tylko dwa skrzyżowania: z ul. Obrońców Westerplatte po wschodniej stronie miasta i z ul. Podmiejską, już za torami. Budowa drogi nie będzie łatwa. Biegnie ona bowiem w przeważającej części przez tereny podmokłe. Do tego dochodzi wiadukt nad torami i nowy most na ulicy Przemysłowej w miejscu istniejącego. Obwodnica odciąży w znacznym stopniu głównie skrzyżowanie miasta. Każdego dnia tworzą się tu korki i przejazd jest utrudniony cały dzień. Budowa drugiego wiaduktu nad torami przecinającymi miasto przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa. Obecnie niełatwo przejechać strażakom i ratownikom pogotowia z jednej strony miasta na drugą. Dyskusja o konieczności budowy obwodnicy i drugiego wiaduktu trwała 15 lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki