Podwyżki nie obejmą zwykłych biletów jednorazowych, wzrastają jednak w tej grupie ceny przejazdów grupowych, rodzinnych, uczestników rajdów, zjazdów.
Powód: droższe paliwa i energia elektryczna - uzasadnia Paweł Ney, rzecznik prasowy spółki PKP Przewozy Regionalne w Warszawie. Ceny biletów, które zostaną objęte zmianami, obowiązywały od 2005 roku lub były poddawane niewielkim modyfikacjom podczas ostatniej korekty taryfy.
Od poniedziałku drożeją bilety turystyczne (uprawniające do nieograniczonej liczby przejazdów w klasie 2 lub 1 pociągów osobowych i pospiesznych, od godz. 18:00 w dniu roboczym poprzedzającym bezpośrednio kolejno po sobie następujące dni wolne od pracy, do godz. 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po tych dniach). Za bilet na przejazd w I klasie zapłacimy 99 złotych (o 19 złotych więcej), a w II klasie - 69 złotych (więcej o 9 zł).
Nie zmienią się opłaty za jazdę pociągami pospiesznymi na podstawie biletów odcinkowych. Drożej zrobi się zaś w osobowych. Na przykład za bilet tygodniowy z Gdyni do Władysławowa (42 km), czyli z Trójmiasta nad otwarte morze, zapłacimy 63 złote (teraz 61 zł).
Dwutygodniowy będzie droższy na tej trasie o 5 zł, bo nowa jego cena wyniesie 122 zł. Za miesięczny zapłacimy 199 złotych, czyli 12 zł więcej. Cena biletu kwartalnego wzrośnie z 467,50 do 498 zł.
Kolej obiecuje, że jak będzie mogła zrekompensuje swym klientom wzrost kosztów usług. Znaleźć to ma odzwierciedlenie m.in. w podwyższeniu komfortu jazdy.
- W przyszłym roku na torach pojawią się zmodernizowane składy elektryczne - zapewnia Paweł Ney. Na razie będzie to około 90 zestawów o symbolu EZ. Do 2012 roku będzie ich już 277. Wszystkie będą miały klimatyzację.
Na razie nie będzie wzrostu cen biletów w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Przedsiębiorstwo to podniosło stawki pod koniec kwietnia bieżącego roku. Jeżeli jednak koszty, w tym ceny za energię elektryczną gwałtownie wzrosną, zarząd SKM nie wyklucza następnej podwyżki opłat za przejazdy.
Na razie nie będzie też podwyżek opłat za przejazdy pociągami Intercity - zapewnia Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy tej spółki PKP.
Należy spodziewać się jednak wzrostu cen usług innych przewoźników. Już dawno pojawiły się one na przykład na promie, kursującym z Gdyni do Sztokholmu. Armator wprowadził dopłaty paliwowe. Jan Warchoł, prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, zapewnia, że pasażerowie pokrywają jedynie część wzrostu kosztów wynikających z podwyżek cen ropy na świecie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?