Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Rząd bierze się za rzeki

Jacek Sieński
Rządowy program to na razie tylko światełko w tunelu. Jednak za kilka lat Wisła może stać się prawdziwą żyjącą rzeką
Rządowy program to na razie tylko światełko w tunelu. Jednak za kilka lat Wisła może stać się prawdziwą żyjącą rzeką fot. adam jankowski
Kwotę 4,2 mld zł zamierza przeznaczyć rząd na inwestycje mające przywrócić drożność śródlądowym drogom wodnym. Pieniądze najpierw zostaną przeznaczone na Odrę, ale ożywienie Wisły także zostało ujęte w programie rządowym

Te wydatki ujęto w rządowej "Strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)", która ma być realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, z dofinansowaniem w 80 proc. z funduszy Unii Europejskiej.

Do priorytetów tego programu na lata 2014 - 2020, którego koszty wyniosą w sumie 114,94 mld zł, zaliczono m.in. gospodarkę wodną, w tym transport śródlądowy.
Modernizację i rozbudowę dróg wodnych ujęto także jako istotne zadanie, zgodne z polityką transportową Unii Europejskiej. Transport śródlądowy uznaje się za jeden z najtańszych, a zarazem - najbardziej przyjaznych środowisku naturalnemu.
Przyczynia się do tego stosunkowo małe zużycie energii, niska emisyjność szkodliwych związków, zanieczyszczających powietrze atmosferyczne i wodę oraz niższe niż w transporcie drogowym koszty zewnętrzne, będące negatywnym oddziaływaniem na stan zdrowia ludzi, infrastrukturę drogową czy środowisko.
Jak informuje resort infrastruktury, pierwsza żeglowność odzyska Odra, mająca dogodne połączenia z niemieckimi i innymi zachodnioeuropejskimi drogami wodnymi.

Do roku 2020 dokończone zostanie wykonanie zaktualizowanego planu inwestycyjnego "Program dla Odry 2006". Wisła, jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku będąca najważniejszym naszym śródlądowym szlakiem transportowym, zostanie włączona do europejskiej sieci dróg wodnych w dłuższej perspektywie.
Udrożnione mają być najpierw Dolna Wisła, służąca przewozom towarów przeładowywanych w trójmiejskich portach morskich, a potem Kaskada Górnej Wisły.

Ze względu na zagrożenie, jakie stwarza stopień wodny we Włocławku, najpierw zacznie się zagospodarowywanie dolnego odcinka rzeki. W latach 2020 - 2030 nastąpi przystosowanie polskiego odcinka międzynarodowej drogi wodnej E - 70 (Odra - Wisła - Zalew Wiślany) do wymogów przynajmniej II klasy żeglowności, co oznacza możliwość korzystania z niej statków o nośności do 650 ton.

Wyznaczonymi w programie celami inwestycyjnymi, dotyczącymi żeglugi śródlądowej, są "osiągnięcie i utrzymanie na drogach wodnych warunków nawigacyjnych określonych w klasyfikacji europejskiej", modernizacja turystycznej infrastruktury wodnej i poprawa parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych w ramach zwiększania dostępu do portów morskich.
Zakładane jest zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez poprawę stanu technicznego budowli hydrotechnicznych, zwiększenie głębokości szlaków wodnych i ich lepsze oznakowanie nawigacyjne oraz zainstalowanie systemów nawigacyjnych. Mają być również stworzone warunki sprzyjające korzystaniu z ekologicznych gałęzi transportu towarowego na odległości powyżej 300 km. Jednym z priorytetów inwestycyjnych programu będą projekty dotyczące ochrony przeciwpowodziowej. Jednakże preferowane mają być te, które przewidują wykorzystywanie przede wszystkim zabezpieczeń naturalnych.

Chodzi tu o rezygnowanie z budowli wzmacniających bezpośrednio brzegi rzek na rzecz budowy polderów umożliwiających naturalną retencję, czyli swobodne wylewy nadmiaru wody na przeznaczone do tego tereny nadrzeczne (łąki i nieużytki).
Na wsparcie mogą liczyć inwestorzy proponujący małą, lokalną retencję, polegającą na budowaniu niewielkich zbiorników wody, rowów i niedużych stopni wodnych (tam) oraz odtwarzanie bagien, małych jezior, strumieni czy oczek na terenach otwartych albo zalesionych. Projekty związane z budową lub modernizacją dróg wodnych będzie można realizować pod warunkiem spełniania przez nie wymogów prawodawstwa unijnego - Ramowej Dyrektywy Wodnej i Dyrektywy Powodziowej.
Plan inwestycji wodnych, których realizacja ma zacząć się w latach 2014 - 2015, ma przygotować Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, we współpracy z regionalnymi zarządami gospodarki wodnej. Wsparcia mają udzielić resorty infrastruktury i finansów.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki