Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja Marynarki Wojennej. Sokół, Sęp, Bielik i Kondor pójdą na żyletki?

Ksenia Pisera
Kto zbuduje okręty dla polskiem MW?  Mówi się, że mogą to być zarówno stocznie z Francji czy Hiszpanii, jak i Korei.
Kto zbuduje okręty dla polskiem MW? Mówi się, że mogą to być zarówno stocznie z Francji czy Hiszpanii, jak i Korei. archiwum DB
Modernizację polskiej Marynarki Wojennej rozłożono na trzy etapy. MON przygotowuje się właśnie do pierwszego przetargu na zakup trzech okrętów podwodnych. Pierwsza jednostka ma trafić do służby w polskiej Marynarce Wojennej w 2019 roku.

Prace nad wymaganiami operacyjnymi dla trzech okrętów podwodnych, które planuje zakupić resort obrony narodowej, zbliżają się ku końcowi. Oznacza to, że w zaawansowaną fazę wchodzić ma jeden z najważniejszych programów modernizacji Marynarki Wojennej. Przetarg na zakup okrętów ma zostać ogłoszony w połowie przyszłego roku. Jednostki docelowo mają zastąpić stacjonujące w Gdyni kobbeny, które zwodowane zostały w latach 1964-67.

Szacuje się, że zakup trzech okrętów podwodnych kryptonim Orka może kosztować od siedmiu do dziewięciu miliardów złotych. Dokładna cena ma jednak zależeć od tego, na jaki wariant uzbrojenia zdecyduje się Ministerstwo Obrony Narodowej i Sztab Generalny Wojska Polskiego, a ta kwestia jest obecnie dopracowywana.

- Finał dialogu technicznego powinien nastąpić z końcem marca 2014 roku, przetarg może zostać rozpisany więc w połowie roku - mówi gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w połowie 2015 roku. Pierwsza jednostka ma trafić do służby w polskiej Marynarce Wojennej w 2019 roku, a pozostałe najdalej do 2030 roku.

Nowe okręty podwodne mają zastąpić cztery stacjonujące w Gdyni jednostki typu kobben, czyli ORP Sokół, Sęp, Bielik i Kondor. Pierwszy z nich, według planu resortu obrony, ma po raz ostatni opuścić banderę już w przyszłym roku. Okręty służą bowiem na morzu blisko od 50 lat, co odbija się na ich stanie technicznym. Warto wspomnieć, że ORP Kondor, podczas operacji Active Endeavour, borykał się z wieloma awariami, co ostatecznie zakończyło się koniecznością przerwania misji i skierowania okrętu do tureckiej stoczni. Naprawa kosztowała wtedy ponad 2 mln złotych.
W służbie zostanie piąty okręt podwodny, ORP Orzeł. Ten jeszcze przez mniej więcej rok będzie w remoncie.

Modernizację polskiej Marynarki Wojennej rozłożono na trzy etapy. Jakie? - CZYTAJ więcej w czwartkowym (12.12.2013) papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" lub w jego elektronicznej wersji.

TU kupisz e-wydanie "Dziennika Bałtyckiego"!

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki