Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKM i linia Gdynia-Kościerzyna będą gotowe w 2015 r. Kolejne linie już czekają

Jacek Wierciński
Odrestaurowany dworzec w Kościerzynie będzie dodatkową atrakcją, obok Muzeum Kolejnictwa
Odrestaurowany dworzec w Kościerzynie będzie dodatkową atrakcją, obok Muzeum Kolejnictwa UM w Kościerzynie
Pomorska Kolej Metropolitalna oraz linia Gdynia-Kościerzyna będą gotowe do 2015 r. Samorządowcy chcą jednak wykorzystać nową perspektywę dofinansowania unijnego i już przygotowują plany na kolejne 5 lat.

Połączenie zachodnich dzielnic Gdańska i Gdyni z centrami miast oraz portem lotniczym w Rębiechowie realizowane łącznie z modernizacją linii 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną to dopiero początek. Pomorscy samorządowcy przygotowują ambitne plany rozbudowy kolei w najbliższych latach.

- Doświadczenia i dane dotyczące liczby pasażerów z Europy Zachodniej pokazują, że kolej ma szansę odnieść sukces - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk z sejmowej komisji infrastruktury. - Istotne jest jednak to by zapewnić przy stacjach miejsca do parkowania, których koszt będzie wliczony w cenę biletów i odpowiadające pasażerom godziny kursowania pociągów. Szansą na pozyskanie środków na inwestycje może być perspektywa finansowania unijnego 2014-2020, ale trzeba przygotować projekty - dodaje.

W planach pomorskich samorządowców, którzy razem z marszałkiem województwa Mieczysławem Strukiem, podpisali list intencyjny, deklarując chęć współpracy przy rewitalizacji kolejnych linii kolejowych i budowie węzłów integracyjnych jest m. in. przywrócenie, po ponad 20 latach, ruchu pasażerskiego na odcinku Lipusz-Bytów.

- Analiza ma wskazać wariantowanie, jeśli jest ono możliwe oraz sposób rozstrzygnięć. Czy ma to być linia dwutorowa, czy jednotorowa. Ile ma być dworców oraz ile stacji. Analiza ma być zakończona w połowie przyszłego roku. Jej opracowanie będzie kosztowało 850 tys. zł - tłumaczy Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.

Razem z nim przedstawiciele powiatów bytowskiego, chojnickiego, kartuskiego i kościerskiego zobowiązali się, że przejmą i przystosują do potrzeb podróżnych co najmniej po jednym dworcu kolejowym na swoim terenie.

Bytów wciąż uzgadnia szczegóły przejęcia budynku dworca, a na finiszu podobnej "transakcji" jest Kościerzyna, która we wrześniu złożyła w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wniosek o dofinansowanie rewitalizacji zabytkowego XIX-wiecznego dworca.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem budynek nie tylko odzyska dawny blask. Czeka go także m.in. remont toalet, utworzenie części gastronomicznej oraz wypożyczalni rowerów i połączenie z przystankiem autobusowym.
Nowa 18-kilometrowa linia PKM i realizowana przez Polskie Linie Kolejowe modernizacja trasy Gdynia-Kościerzyna są szansą także na połączenia kolejowe do Kartuz i Żukowa.

- Od początku traktowaliśmy budowę PKM, jako rodzaj "przyczółku" i wstęp do szerszego programu rozwoju kolei w naszym regionie, dlatego będziemy wspierać działania pomorskich samorządów - zapowiada Tomasz Konopacki, specjalista ds. kontaktów społecznych PKM.

Z budżetu polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska otrzyma 72,9 mld euro. W porównaniu do kończącej się właśnie perspektywy unijnej 2007-2013, większe środki przewidziane są na "transport przyjazny środowisku" - w tym kolej - oraz projekty realizowane przy współpracy samorządów.

współpraca: Łukasz Boyke

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki