Połączenie zachodnich dzielnic Gdańska i Gdyni z centrami miast oraz portem lotniczym w Rębiechowie realizowane łącznie z modernizacją linii 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną to dopiero początek. Pomorscy samorządowcy przygotowują ambitne plany rozbudowy kolei w najbliższych latach.
- Doświadczenia i dane dotyczące liczby pasażerów z Europy Zachodniej pokazują, że kolej ma szansę odnieść sukces - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk z sejmowej komisji infrastruktury. - Istotne jest jednak to by zapewnić przy stacjach miejsca do parkowania, których koszt będzie wliczony w cenę biletów i odpowiadające pasażerom godziny kursowania pociągów. Szansą na pozyskanie środków na inwestycje może być perspektywa finansowania unijnego 2014-2020, ale trzeba przygotować projekty - dodaje.
W planach pomorskich samorządowców, którzy razem z marszałkiem województwa Mieczysławem Strukiem, podpisali list intencyjny, deklarując chęć współpracy przy rewitalizacji kolejnych linii kolejowych i budowie węzłów integracyjnych jest m. in. przywrócenie, po ponad 20 latach, ruchu pasażerskiego na odcinku Lipusz-Bytów.
- Analiza ma wskazać wariantowanie, jeśli jest ono możliwe oraz sposób rozstrzygnięć. Czy ma to być linia dwutorowa, czy jednotorowa. Ile ma być dworców oraz ile stacji. Analiza ma być zakończona w połowie przyszłego roku. Jej opracowanie będzie kosztowało 850 tys. zł - tłumaczy Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.
Razem z nim przedstawiciele powiatów bytowskiego, chojnickiego, kartuskiego i kościerskiego zobowiązali się, że przejmą i przystosują do potrzeb podróżnych co najmniej po jednym dworcu kolejowym na swoim terenie.
Bytów wciąż uzgadnia szczegóły przejęcia budynku dworca, a na finiszu podobnej "transakcji" jest Kościerzyna, która we wrześniu złożyła w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wniosek o dofinansowanie rewitalizacji zabytkowego XIX-wiecznego dworca.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem budynek nie tylko odzyska dawny blask. Czeka go także m.in. remont toalet, utworzenie części gastronomicznej oraz wypożyczalni rowerów i połączenie z przystankiem autobusowym.
Nowa 18-kilometrowa linia PKM i realizowana przez Polskie Linie Kolejowe modernizacja trasy Gdynia-Kościerzyna są szansą także na połączenia kolejowe do Kartuz i Żukowa.
- Od początku traktowaliśmy budowę PKM, jako rodzaj "przyczółku" i wstęp do szerszego programu rozwoju kolei w naszym regionie, dlatego będziemy wspierać działania pomorskich samorządów - zapowiada Tomasz Konopacki, specjalista ds. kontaktów społecznych PKM.
Z budżetu polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska otrzyma 72,9 mld euro. W porównaniu do kończącej się właśnie perspektywy unijnej 2007-2013, większe środki przewidziane są na "transport przyjazny środowisku" - w tym kolej - oraz projekty realizowane przy współpracy samorządów.
współpraca: Łukasz Boyke
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?