Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szykują nowe inwestycje w wodniacki szlak Pętli Żuławskiej

Tomasz Chudzyński
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zapowiadają kontynuację programu "Pętli Żuławskiej". W ramach programu w delcie Wisły powstanie, lub zostanie zmodernizowana infrastruktura żeglarska.

Przygotowywany obecnie projekt ma zostać sfinansowany m.in. ze środków unijnych, w ramach wspólnotowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Przedsięwzięcia turystyczne w ramach tzw. Pętli II mają kosztować mniej więcej tyle samo, ile kosztował pierwszy etap - 84 mln zł. W ramach Pętli Żuławskiej zmodernizowano lub wybudowano od podstaw infrastrukturę żeglarską w delcie Wisły.

W 16 miejscach na Żuławach, Warmii i Powiślu, połączonych śródlądowym szlakiem rzek, kanałów (oraz Zalewu Wiślanego) powstały przystanie żeglarskie, pomosty oraz porty żeglarskie - m.in. w Cedrach, Krynicy Morskiej, Malborku, okolicach Sztumu, Gdańsku, Elblągu i Tolkmicku. Wszystko, by na żuławskich rzekach pojawili się turyści żeglarze. Poszczególne inwestycje zrealizowały lokalne samorządy, które musiały dołożyć do dotacji, przyznanej w ramach funduszu "Innowacyjna gospodarka", 30 proc. wkładu własnego.
Pętla II będzie się nieco różniła w założeniach od poprzedniego przedsięwzięcia. - Infrastruktura żeglarska już jest, funkcjonuje [w sezonie np. na jednym z obiektów Pętli Żuławskiej w miejscowości Osłonka odnotowano ponad tysiąc turystów - red.] - mówi Zbigniew Ptak z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, pomysłodawca przedsięwzięcia.

- Chcemy jednak, by turyści np. po zawinięciu do portu, dostali dodatkową ofertę turystyczną. Założenia Pętli II są zatem takie, by wokół przystani, marin utworzyć lądowe szlaki turystyczne, pokazujące m.in. lokalne zabytki, np. domy podcieniowe, średniowieczne kościoły, zabytkowe mosty zwodzone, kolej wąskotorową, muzea. Chcemy utworzyć szlaki piesze, rowerowe, kolejowe, kajakowe itp. Pieniądze zostaną przeznaczone na prace remontowe przy zabytkowych obiektach, oznaczenie szlaków, promocję. Powoli powstaje lista przedsięwzięć.

Nie zabraknie na niej oczywiście zadań czysto wodniackich, np. dostosowania rzeki Wisła Królewiecka (jeden ze szlaków wodnych prowadzących z Gdańska na Zalew Wiślany) do standardów drogi wodnej. - Akwen ten wymaga w niektórych odcinkach pogłębienia i oznakowania - mówi Zbigniew Ptak. - Planowane są też inwestycje w infrastrukturę wodniacką w Gniewie i w okolicach Miłoradza w powiecie malborskim.

Zaznaczmy także, że w powiecie nowodworskim trwają , ostatnie dwie duże inwestycje, które zostały zaplanowane w ramach pierwszej części Pętli Żuławskiej. Chodzi o budowę części turystycznej portu nad Zalewem Wiślanym w Kątach Rybackich oraz dużej przystani na rzece Szkarpawa w miejscowości Rybina. Obie inwestycje kosztować będą w sumie 12 mln zł, a ich budowa zakończy się w roku 2014.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki