Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcja Wisła: Autostrada Wodna na Wiśle. Szansa na żeglugę towarową na Wiśle

Jacek Sieński
Tomasz Bołt
Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach na Wisłę powrócą pchacze i barki towarowe. Wśród 113 wniosków o dofinansowanie unijnych projektów „Ekspansja przez innowacje - wsparcie dotacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020” znajduje się też dotyczący budowy innowacyjnych, ekologicznych statków rzecznych. Wnioski mają być rozpatrzone do końca tego miesiąca.

Na zlecenie Agencji Rozwoju Mazowsza SA w 2013 roku powstało opracowanie „Studium techniczno-ekonomiczne-środowiskowe rewitalizacji i przywrócenia żeglowności Dolnej Wisły na odcinku Warszawa-Gdańsk”. Wykonał je, w ramach unijnego, międzynarodowego projektu INVAPO, mającego uaktywnić niewykorzystany potencjał śródlądowego transportu wodnego w Europie Środkowej, a także - portów rzecznych i morskich, zespół pracujący pod kierownictwem prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Zbigniewa Burciu z Akademii Morskiej w Gdyni. Zespół, jako konsorcjum, złożony był z pracowników Akademii Morskiej w Gdyni, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Warszawskiej, firmy Energa SA oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Na następnym etapie działań na rzecz wznowienia żeglugi na Wiśle i innych wodach śródlądowych, stworzono zespół pod kierownictwem prof. Burciu, składający się z przedstawicieli 10 uczelni i 13 przedsiębiorstw oraz wspierających go samorządów m.in. urzędów miejskich w Tczewie i Sandomierzu czy Urzędu Miasta i Gminy w Solcu Kujawskim, który przygotował „Studium wykonalności programu sektorowego EKO Innovative Transport on Shallow Waters” („Ekologiczny Innowacyjny Transport na Wodach Śródlądowych”).

Czytaj więcej na temat: Akcja Wisła: Autostrada Wodna na Wiśle

- Założenia programu sektorowego zaprezentowaliśmy z profesor Teresą Abramowicz-Gerigk na spotkaniu w Ministerstwie Środowiska, z udziałem dyrekcji Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, która nie wnosiła do nich zastrzeżeń - podkreśla prof. Burciu. - Jednakże został on odrzucony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako nie kwalifikujący się do sektora gospodarczego. Wykorzystując doświadczenia zebrane w trakcie opracowywania studium programu sektorowego, uczestniczyliśmy w procesie identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu i wraz z partnerami z sektora przemysłu oraz nauki przygotowaliśmy projekt „Innowacyjne konstrukcje i technologie budowy jednostek dla transportu śródlądowego i żeglugi przybrzeżnej na przykładzie rozwiązań dedykowanych dla Dolnej Wisły w aspekcie zrównoważonego rozwoju Pomorza”. Projekt ten został złożony, jako jeden z projektów horyzontalnych-kluczowych, do wykonania w dłuższej perspektywie czasu, których realizacja będzie służyła, co do zasady, wszystkim podmiotom z danej specjalizacji.

- Nasze kilkuletnie działania w obszarze transportu śródlądowego wpisują się w „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do roku 2030”. Założenia te przedstawiło nowo utworzone Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej. Wpisują się one do krajowego programu gospodarczego wicepremiera Mateusza Morawieckiego - dodaje prof. Burciu.

Zaproponowany program przedsięwzięcia horyzontalnego Dolna Wisła na lata 2016-2020 (2022) obejmuje 4 + 3projekty badawczo-rozwojowe, które są powiązane z budową prototypów innowacyjnych statków rzecznych. Obejmuje ono także wiele obszarów badawczo-rozwojowych, które mogą stać się źródłem innowacyjnych rozwiązań, gdy chodzi o żeglugę śródlądową. Twórcy przedsięwzięcia horyzontalnego liczą na to, że w jego realizacje zaangażują się także trójmiejskie porty morskie, w których z roku na zwiększają się przeładunki kontenerów i obsługują one coraz więcej ładunków ciężkich, ponadgabarytowych.

Prof. Burciu zaznacza, że przyjęte koncepcje eksploatacyjne prototypów statków żeglugi śródlądowej przewidują dostosowane rozwiązań technicznymi i parametrami do warunków nawigacyjnych na Dolnej Wiśle. Regularny ruch barek na rzece sprzyja utrzymaniu jej żeglowności. Ograniczenie erozji dennej i bocznej, wywoływanej przez strumienie zaśrubowe i wytwarzaną falę, podobnie jak ekologiczne napędy redukujące szkodliwą emisję, służy ochronie środowiska naturalnego. Jest to szczególnie istotne na obszarach Natura 2000.

Aby długie zestawy pchane lub pociągi holownicze mogły swobodnie manewrować na meandrującej Wiśle, pokonując kolejne zakola jej koryta, barki powinny być połączone przegubowo. Wynikami projektu horyzontalnego zainteresowane są również przedsiębiorstwa żeglugowe, eksploatujące statki rzeczne na rzekach europejskich.

Ze względów formalnych o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej działalności produkcyjnej mogą występować tylko przedsiębiorstwa. Stąd wniosek o wsparcie finansowe projektu nr 1, dotyczącego zbudowania statków śródlądowych nowej generacji, wartego ponad 22,6 mln zł, złożyła stocznia Marine Projects Ltd w Gdańsku. Przedmiotem tego wniosku są „Badania, opracowanie projektu i budowa prototypowego innowacyjnego zestawu pchanego: pchacza o napędzie hybrydowym wraz z innowacyjną łodzią towarzyszącą o zmiennym zanurzeniu z wykorzystaniem ogniw paliwowych jako źródła zasilania, innowacyjnej barki pchanej do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych z systemem antyprzechyłowym do operacji poziomego ładowania ro-ro ze sterem strumieniowym (o wymiarach dostosowanych do śluzy w Przegalinie)”.

Z uwagi na fatalny stan transportu śródlądowego w naszym kraju, wynikający z eksploatacji nielicznej i przestarzałej floty transportowej oraz zdewastowanej infrastruktury portowej, jest on nowym obszarem badawczo-rozwojowym, a zarazem trudnym do wyczerpania źródłem różnych innowacji. Hamulec innowacyjności może jednak stanowić niewydolny park technologiczny, gdy przemysł nie będzie w stanie zrealizować projektów przygotowywanych przez zespoły. Przeszkodę może stanowić ograniczone zaplecze badawcze uczelni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki